PKP Intercity nawiązało współpracę z firmą H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w celu przeprowadzenia modernizacji 26 wagonów Z1B i 6 Z1B PRM, oraz z przedsiębiorstwem PESA Mińsk Mazowiecki w zakresie modernizacji 8 wagonów typu Z1A. Intercity przekonuje, iż zakończeniu tych prac, zmodernizowane wagony zostaną wyposażone w liczne usprawnienia, które podniosą jakość podróżowania.
Intercity zmodernizuje wagony w ramach projektu wartego 270 mln zł
Proces przetargowy związany z modernizacją 40 wagonów został podzielony na trzy części. Firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania złożyła najlepszą ofertę na modernizację 26 wagonów Z1B drugiej klasy oraz 6 Z1B PRM, przystosowanych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Natomiast PESA Mińsk Mazowiecki została wybrana do modernizacji 8 wagonów typu Z1A pierwszej klasy. PKP Intercity podpisał więc umowy z obiema firmami, a wagony zostaną zmodernizowane w ramach projektu wartego niemal 270 mln zł brutto.
Projekt modernizacji 40 wagonów jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. W jego ramach spółka zainwestuje 24,5 mld zł w nowoczesny tabor, dzięki czemu do końca obecnej dekady wszystkie pojazdy w flocie przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane – dodaje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Podpisaliśmy umowy na modernizację łącznie 40 wagonów z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i PESA Mińsk Mazowiecki! Więcej informacji na https://t.co/PZsmyqzD8e pic.twitter.com/jxYXXfffl1
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) October 26, 2023
Cała modernizacja 40 wagonów zostanie ukończona po 36 miesiącach od daty zawarcia umowy. Wagony zostaną dostosowane do jazdy z prędkością choćby 200 km/h, co umożliwi wykorzystanie coraz bardziej zaawansowanych lokomotyw przez przewoźnika oraz zmodernizowanej sieci kolejowej w Polsce.
Stawiamy pasażerów na pierwszym miejscu a oni oczekują szybkich, komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych przewozów kolejowych. Dlatego inwestujemy w zakup nowego taboru, jak i modernizowanie już posiadanych pojazdów. Chcemy jeździć coraz szybciej po polskich torach, dlatego kupujemy i modernizujemy pojazdy, mogące poruszać się z prędkością co najmniej 200 km/h – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity inwestuje w poprawę jakości swoich usług
Po zakończeniu umowy, wszystkie 40 wagonów zostanie wyposażonych w liczne udogodnienia, które znacząco poprawią wygodę pasażerów. Będą to między innymi nowe ergonomiczne fotele w przedziałach 1 i 2 klasy z gniazdkami 230V i USB, klimatyzacją, dostępem do Wi-Fi, indywidualnym oświetleniem dla wszystkich podróżującego, toaletami z zamkniętym systemem WC oraz innowacyjnymi drzwiami odskokowo-przesuwnymi. Dzięki zastosowaniu izolacji akustycznej hałas zostanie ograniczony, a lepsza izolacja termiczna poprawi komfort podróżowania zarówno w warunkach wysokich, jak i niskich temperatur. Korzyści związane z modernizacją odczują nie tylko pasażerowie, ale również załogi pociągów.
Już teraz realizujemy dla PKP Intercity projekty o łącznej wartości 2,91 mld złotych, a dziś podpisaliśmy umowę na kolejne zamówienie na kwotę 58 mln zł. Cieszymy się, iż nasza kooperacja się rozwija – dzięki temu jesteśmy w stanie inwestować w nasze zakłady w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz zapewnić stabilne zatrudnienie – mówi Jacek Bilski, Prezes Zarządu PESA Mińsk Mazowiecki.
Firmy wykonawcze zostaną obciążone obowiązkiem przeprowadzenia okresowej konserwacji na trzecim poziomie utrzymania, zaplanowanej po 18 miesiącach, począwszy od momentu oddania wagonów do użytku PKP Intercity.
Obecnie realizujemy dla PKP Intercity modernizację 90 wagonów za kwotę blisko 495 mln zł. 21 gotowych wagonów przekazaliśmy już przewoźnikowi, a pozostałe będą sukcesywnie oddawane do końca III kwartału przyszłego roku. Cieszy nas podpisanie umowy na kolejny projekt o wartości 211 mln zł i liczymy na następne – dodał Marcin Rodek, Prezes Zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.
Intercity zmienia design przedziałów. Ma być wygodniej… Tylko kiedy?