Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła pracę pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. To będzie pierwsza z 16 takich budowli zaplanowanych w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA (PLK) na południu kraju. Zadanie dofinansowane jest przez Unię Europejską (UE) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Wystartowało drążenie tunelu kolejowego pomiędzy Męciną i Mordarką. Realizuje je większa z dwóch tunelownic pracujących w tym miejscu. Jadwiga waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 m długości. Przed maszyną i obsługującymi ją specjalistami nie lada wyzwanie – do wykonania jest dokładnie 3750 m podziemnej trasy. Obiekt o średnicy niemal 11 m powstawać będzie krok po kroku, z milimetrową precyzją. Tarcza TBM przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają non stop w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na ok. 10 miesięcy nieustającej pracy.
Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, iż inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem. Dzięki niej region zyska nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.


W ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” powstanie 20 tuneli
Pod Pisarzową powstaną w sumie dwa tunele. Oprócz obiektu dla pociągów, od końca marca mniejszy tunel ewakuacyjny buduje TBM Kinga. W tym czasie maszyna wykonała już 420 m, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. To będą pierwsze tunele wykonane dla projektu „Podłęże-Piekiełko”. W sumie, w ramach największej inwestycji PKP PLK na południu Polski powstanie 20 takich budowli. Pociągi będą kursować w 16 z nich, o łącznej długości niemal 21 km. Pozostałe 4 to będą tunele ewakuacyjne, a ich długość osiągnie ok. 10 km.
To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych w tej chwili przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK SA.
Tunel, który powstanie w sąsiedztwie Limanowej, to fragment nowego przebiegu linii kolejowej nr 104. Modernizacja odcinka Limanowa – bocznica Klęczany realizowana jest przez konsorcjum firm w składzie Budimex SA/Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak sp. z o.o., a jej koszt to przeszło 1,9 mld zł. To jedna z czterech części projektu „Podłęże-Piekiełko”, na których są już realizowane prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.


O projekcie „Podłęże-Piekiełko”
Źródło: PKP PLK SA
Fot. PKP PLK SA
Sprawdź również: