Jak nie dać się zmanipulować w sieci? NEPI Rockcastle rusza z warsztatami dla młodzieży

1 dzień temu

W ramach programu społecznego „Młodzież w Centrum” rusza cykl warsztatów edukacyjnych skierowanych do młodzieży, których celem jest zwiększenia świadomości na temat dezinformacji i sposobów budowania odporności na fałszywe treści oraz promowanie bezpiecznego i krytycznego korzystania z internetu. Warsztaty odbędą się w okresie czerwiec – listopad br. w 14 centrach handlowych NEPI Rockcastle w całej Polsce.

Warsztaty skierowane są do uczniów szkół podstawowych (klasy VII-VIII) oraz szkół średnich (klasy I-II). Poprowadzą je: ceniona ekspertka w zakresie dezinformacji w sieci – Anna Mierzyńska, analityczka mediów społecznościowych i autorka książki „Efekt niszczący. Jak dezinformacja wpływa na nasze życie”. Towarzyszyć jej będzie Grzegorz Neumann, profilaktyk i praktyk od lat zaangażowany w pomoc młodzieży, walkę z wykluczeniem i resocjalizację nieletnich, koordynator Programu „Młodzież w Centrum” realizowanego przez NEPI Rockcastle, będącego właścicielem 16 centrów handlowych w Polsce.

Warsztaty o dezinformacji dla młodzieży w centrach NEPI Rockcastle

– Udział w warsztatach to doskonała okazja, aby młodzież nauczyła się nie tylko teoretycznych aspektów bezpieczeństwa informacyjnego, ale także nabyła praktyczne umiejętności, które będzie można wykorzystywać na co dzień. Pozwoli im to na szybkie i skuteczne rozpoznawanie fałszywych informacji w internecie oraz wesprze w chronieniu się przed manipulacją i nieprawdziwymi treściami – podkreśla Anna Mierzyńska, analityczka internetu, ekspertka inicjatywy. Żeby wygrać z dezinformacją, trzeba wiedzieć, dlaczego na starcie ma przewagę i jakie nasze słabe punkty wykorzystuje. Będziemy tego uczyli na warsztatach – dodaje Mierzyńska.

Scenariusz warsztatów obejmuje m.in.:

• Poznanie zagadnień związanych z dezinformacją tj. celowym rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji oraz mechanizmów ich działania.

• Dostarczenie uczestnikom narzędzi do budowania przez nich indywidualnej odporności na zagrożenia wynikające z dezinformacji i cyberzagrożeń w internecie m.in. interaktywna gra edukacyjna.

• Rozpoznawanie materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję (AI).

– istotną częścią warsztatów będzie również tematyka cyberoszustw i tzw.– „red flags”, czyli znaków ostrzegawczych, a także hejtu, jako formy cyberprzemocy. Pokażemy jak odróżnić hejt od krytyki i jak można sobie z nim radzić – mówi Grzegorz Neumann, koordynator Programu „Młodzież w Centrum”, prowadzonego w centrach NEPI Rockcastle w Polsce.

Aktualnie w Polsce dostęp do sieci ma 85,6 proc. osób na granicy lub poniżej progu wiekowego wymaganego do używania większości serwisów społecznościowych i aplikacji (13 lat). Z kolei grupa użytkowników w wieku 15-18 lat z internetu korzysta w prawie 100 proc. Dzieci (7-14 lat) i młodzież (15-18) poświęcają dobowo na aktywność w internecie średnio około 4,5 godziny [1]. Internet jest dla nich często podstawowym źródłem wiedzy i opinii o świecie, jednocześnie przeważnie nie dbają oni o weryfikację informacji, przez co są szczególnie narażeni na manipulację poprzez dezinformację i fake newsy.

Nowa rola centrów handlowych

– Centra handlowe przejęły rolę współczesnych podwórek. To tutaj młodzież spędza wolny czas, buduje relacje, szuka rozrywki. Tu też korzysta z internetu, w tym social mediów. Poprzez współpracę z cenionymi ekspertami chcemy zwiększyć wśród młodzieży świadomość na temat mechanizmów działania dezinformacji, które stanowią poważne wyzwanie dla ich bezpieczeństwa w sieci.Inicjatywa jest częścią naszego autorskiego programu społecznego „Młodzież w Centrum”. Warsztaty będą okazją do zdobycia praktycznej wiedzy i umiejętności, jak rozpoznawać fałszywe informacje i chronić siebie oraz bliskich przed ich negatywnym wpływem – mówi Dominik Piwek, Group Cluster & Corporate Marketing Manager NEPI Rockcastle.

Warsztaty są częścią ogólnopolskiego programu społecznego „Młodzież w Centrum, którego celem jest aktywizacja młodzieży, wsparcie w budowaniu relacji opartych na szacunku oraz poczucia własnej wartości i motywacji do działania, a przez to zapobieganie depresji oraz zdarzeniom niebezpiecznym z udziałem młodzieży. W ramach inicjatywy organizowane są liczne działania aktywizujące – warsztaty, debaty społeczne, inicjatywy sportowe. Inicjatorem Programu jest NEPI Rockcastle Polska, właściciel 16 centrów handlowych w 14 miastach Polski, we współpracy z Grzegorzem Neumannem oraz lokalnymi organizacjami i instytucjami.

Centra handlowe, w których odbędą się warsztaty to: Alfa Centrum w Białymstoku, Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim, CH Platan w Zabrzu, Galeria Wołomin, Galeria Tomaszów, Solaris Center w Opolu, Magnolia Park we Wrocławiu, Galeria Copernicus w Toruniu, CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Bonarka w Krakowie, Silesia City Center w Katowicach, Focus Mall w Zielonej Górze, Forum Gdańsk i Galeria Warmińska w Olsztynie.

[1] Raport „Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w Internecie” został premierowo zaprezentowany w Sejmie RP, 4 marca 2025 r. Partnerami projektu są Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW a także Sejm RP. Raport powstał na podstawie danych z badania Mediapanel oraz panelu badawczego Gemius, reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75.

Idź do oryginalnego materiału