Jak radzi sobie polska żegluga śródlądowa? Te dane mówią wszystko…

5 miesięcy temu

Transport wodny śródlądowy w Polsce wykazał w ubiegłym roku pewne niepokojące tendencje. Mimo iż długość śródlądowych dróg wodnych utrzymuje się na stabilnym poziomie, wielkość przewozów wykazuje wyraźny spadek. Najnowsze dane GUS przybliżają czynniki wpływające na te zmiany. Jak radzi sobie polska żegluga śródlądowa?

Polska żegluga śródlądowa nie wykorzystuje potencjału

Kluczowym problemem polskiego transportu śródlądowego jest niedostateczne zagospodarowanie dróg wodnych w Polsce. Obejmuje to zarówno kwestie infrastruktury, jak i nawigacyjne, które nie są odpowiednie dla standardów dróg wodnych międzynarodowych. Jak wskazuje GUS, taki stan rzeczy skutkuje ograniczoną ładownością barek i zmniejszeniem wolumenu przewozów. Parametry konstrukcyjne taboru są dostosowane do obecnych warunków, co ogranicza ich zdolność do przewozu większych ładunków. Polska żegluga śródlądowa nie wykorzystuje więc możliwego potencjału.

W ubiegłym roku Polska dysponowała siecią śródlądowych dróg wodnych o łącznej długości 3767 km. W skład tej sieci wchodziło:

  • 2522 km uregulowanych rzek żeglownych,
  • 656 km skanalizowanych odcinków rzek,
  • 335 km kanałów,
  • 255 km jezior żeglownych.

Spośród całkowitej długości, 3549 km (94,2%) dróg wodnych było eksploatowanych przez żeglugę. Wymagania międzynarodowe spełniało jedynie 5,5% (205,9 km) dróg wodnych w Polsce, co podkreśla potrzebę modernizacji infrastruktury.

Główny Urząd Statystyczny

Struktura taboru

Również jeżeli chodzi o jednostki pływające, polska żegluga śródlądowa raczej nie ma się czym chwalić. W ubiegłym roku liczba jednostek pchających i holowników wzrosła do 141, co stanowi wzrost o 17 jednostek w porównaniu z rokiem poprzednim. W skład taboru pasażerskiego wchodziło 109 jednostek, co oznacza spadek o 7 jednostek.

  • 58 barek z własnym napędem (spadek o 4 jednostki),
  • 192 barki bez własnego napędu (wzrost o 15 jednostek).

Większość taboru jest przestarzała i wymaga modernizacji. Ponad 68,5% pchaczy i 54,7% barek do pchania zostało wyprodukowanych w latach 1949–1979, co wskazuje na konieczność odnowy floty.

Struktura taboru barkowego Przewozy ładunków Praca przewozowa Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w km
w tonach 2022=100 w t∙km 2022=100
OGÓŁEM 1 689 202 81,4 408 352 722 91,7 241,7
Barki z własnym napędem 838 898 74,2 264 880 579 86,2 315,7
Barki bez własnego napędu 850 304 89,9 143 472 143 104,1 168,7
w tym pchane 845 907 89,6 143 074 033 104,4 169,1

Czytaj też: Paweł Bednarz o gospodarce Polski – zauważana poprawa z nutką niepewności

Ogólny spadek przewozów

Jak wynika z danych GUS, w ubiegłym roku przewieziono 1689,2 tys. ton ładunków, co stanowi spadek o 18,6% w porównaniu do roku poprzedniego. Praca przewozowa spadła o 8,3%, osiągając 408,4 mln tkm. Największy spadek zanotowano w III kwartale, odpowiednio o 24,5% i 21,5%.

Układ i długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie, a wielkość ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową ulega zmniejszaniu.https://t.co/j3c2kZaIFa#GUS #statystyki #transport #TransportWodny #rzeki #kanały pic.twitter.com/ThxkzniF0U

— GUS (@GUS_STAT) July 29, 2024

Ponad połowa przewozów towarów (75,5%) odbyła się w ramach transportu międzynarodowego. Chociaż przewozy między portami zagranicznymi zmniejszyły się o 4,8%, ich udział w transporcie międzynarodowym wyniósł 86,5%, wzrastając o 4,3 p.p. Eksport towarów drogami śródlądowymi spadł o 19,9%, a import o 82,3%. Niemcy były głównym kierunkiem, stanowiącym 87,6% całego eksportu.

Główny Urząd Statystyczny

Polska pasażerska żegluga śródlądowa przewiozła 1128 tys. osób, a wykonana praca przewozowa wyniosła 12,269 mln pasażerokilometrów. Liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o 2,5%, natomiast praca przewozowa spadła o 9,4%.

Przewozy pasażerów żeglugą śródlądową 2022 2023
Liczba miejsc pasażerskich 11 017 10 487
Liczba pasażerów 1 100 941 1 128 011
Liczba pasażerokilometrów 13 548 681 12 269 426
Średnia odległość przewozu 1 pasażera w km 12 11

W ubiegłym roku odnotowano tylko 3 wypadki żeglugowe, przy czym żaden z nich nie dotyczył przewozu ładunków niebezpiecznych, co potwierdza wysokie bezpieczeństwo tej gałęzi transportu.

Podsumowując, śródlądowy transport wodny w Polsce zmagał się w ubiegłym roku z wieloma wyzwaniami, od infrastruktury po wiek taboru. Potrzebna jest pilna modernizacja i inwestycje, aby poprawić jego efektywność i konkurencyjność na rynku europejskim.

Niemiecka żegluga śródlądowa na rekordowo niskim poziomie

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału