Jak rozpoznać i radzić sobie z przymarzaniem paliwa w układach oleju napędowego?

1 dzień temu

Zimowe warunki atmosferyczne często przynoszą rolnikom wyzwania związane z przymarzaniem paliwa w układach napędowych ciągników i ładowarek. Poznaj objawy tego problemu, zagrożenia związane z zamarzniętą wodą w układzie paliwowym oraz sposoby, jak skutecznie zabezpieczyć swój sprzęt przed awariami.

Zimowe warunki atmosferyczne często przynoszą rolnikom wyzwania związane z przymarzaniem paliwa w układach napędowych ciągników i ładowarek. Poznaj objawy tego problemu i zagrożenia związane z zamarzniętą wodą w układzie paliwowym oraz sposoby, jak skutecznie zabezpieczyć swój sprzęt przed awariami.

Na stacjach paliw już od listopada dostępny jest zimowy olej napędowy, więc teoretycznie w zbiornikach naszych maszyn taki jest. Jednak czasem po mroźnej nocy silnik może mieć problemy z uruchomieniem. Ich przyczyną może być woda w układzie paliwowym zarówno po stronie niskiego, jak i wysokiego ciśnienia. Jak rozpoznać i radzić sobie z takim problemem?

Objawy przymarzania paliwa

Przymarznięte paliwo może powodować:

1. Trudności z uruchomieniem silnika, ponieważ paliwo nie przepływa przez układ, co uniemożliwia adekwatne zasilanie wtryskiwaczy.

2. Nierówna praca silnika, zamarznięte cząstki wytrąconej z paliwa parafiny lub lodu mogą powodować zatykanie siatek filtrów paliwa.

3. Zmniejszenie mocy, ponieważ brak odpowiedniego ciśnienia paliwa prowadzi do problemów z pracą układu wtryskowego.

4. Całkowity brak reakcji silnika, gdzie w skrajnych przypadkach paliwo może nie docierać do wtryskiwaczy z powodu zatorów wywołanych zatkaniem układu paliwowego.

Każdy układ paliwowy ma dziś sporej pojemności filtry paliwa, fot. Adam Ładowski

Woda w układzie paliwowym: zagrożenia

Woda w układzie paliwowym, często będąca skutkiem kondensacji pary wodnej lub nieszczelności, stanowi poważne zagrożenie:

– Zamarznięta woda w filtrze paliwa blokuje przepływ paliwa, co uniemożliwia prawidłową pracę silnika.

– Zamarznięcie w układzie wysokiego ciśnienia prowadzi do uszkodzeń wtryskiwaczy i pomp paliwowych.
– Korozja elementów powstała wskutek obecności wody może trwale uszkodzić elementy wnętrza układu paliwowego.

Co robić, gdy przymarznie paliwo?

1. Użyj ogrzewania:
Wprowadzenie maszyny do ogrzewanego pomieszczenia to najskuteczniejszy sposób na rozpuszczenie zamarzniętych osadów i przywrócenie prawidłowego przepływu paliwa.

2. Stosuj preparaty antyżelowe:
Wprowadzenie specjalnych środków do paliwa może pomóc w rozpuszczeniu parafiny oraz zabezpieczy układ przed dalszym zamarzaniem. Ważne jest jednak, aby używać ich zgodnie z instrukcją producenta.

3. Ostrożne podgrzewanie:
Filtry paliwa można podgrzać używając suszarki do włosów lub innego delikatnego źródła ciepła. Nigdy nie stosuj otwartego ognia!

4. Rozruch wspomagany:
W trudnych przypadkach można skorzystać z urządzeń do podgrzewania silnika przed jego rozruchem.

W filtrze wstępnym gromadzi się woda i zanieczyszczenia, których trzeba się regularnie pozbywać, fot. Adam Ładowski

Zmiana paliwa na zimowe, czy warto zmieniać filtry paliwa?

Tak, przed nadejściem mrozów zdecydowanie warto wymienić filtry paliwa. Zużyte filtry mogą zawierać zanieczyszczenia i wodę, co dodatkowo sprzyja problemom w zimowych warunkach. Nowe filtry zminimalizują ryzyko przymarzania i zapewnią lepszy przepływ paliwa.

Jak zabezpieczyć układ paliwowy przed zimą?

1. Stosowanie zimowego paliwa:
Przed nadejściem mrozów wymień paliwo na zimowe, które charakteryzuje się wyższym poziomem ochrony przed żelowaniem i zamarzaniem.

2. Regularne spuszczanie wody z filtrów:
Upewnij się, iż w układzie nie ma nagromadzonej wody. W ciągnikach warto robić to regularnie przez cały okres zimowy.

3. Korzystanie z dodatków do paliwa:
Wlewanie odpowiednich środków przeciwdziałających żelowaniu paliwa pomoże ochronić układ choćby podczas siarczystych mrozów.

4. Kontrola stanu filtra paliwa:
Zamarznięcie wody w filtrze to jedna z najczęstszych przyczyn problemów zimowych. Filtry w dobrym stanie to podstawa zimowej eksploatacji.

5. Przechowywanie maszyn:
Maszyny pozostawiane na zewnątrz mogą być bardziej narażone na problemy z paliwem. W miarę możliwości parkuj je w garażach lub stosuj pokrowce ochronne.

Dzięki odpowiedniej konserwacji i przygotowaniu swoich maszyn, choćby najostrzejsze mrozy nie przeszkodzą w sprawnej pracy na polu. Pamiętaj, by dbać o jakość paliwa, sprawdzać stan filtrów i monitorować układ na bieżąco. To prosty sposób na uniknięcie kosztownych awarii i przerw w pracy.

Idź do oryginalnego materiału