Jak skalibrować skrzynię Power Shuttle w ciągniku Massey Ferguson serii 6400?

1 dzień temu

Szarpanie podczas przełączania półbiegów w skrzyni to nie zawsze objaw uszkodzenia, zwłaszcza gdy dopiero się pojawił. Istnieje duża szansa, iż problem uda się rozwiązać wymianą oleju, filtrów oraz kalibracją skrzyni biegów. W tym artykule zajmiemy się kalibracją w popularnym modelu Massey Ferguson serii 6400.

Jak skalibrować skrzynię biegów, jak skalibrować Power Shuttle? Te dwa pytania w odniesieniu do ciągników Massey Ferguson są tożsame, bowiem właśnie pod tym drugim hasłem należy szukać adekwatnej odpowiedzi, gdy skrzynia zaczyna sprawiać problemy. Oczywiście nie jest tak, iż kalibracja to panaceum na wszelkie bolączki, ale są takie sytuacje, gdy jest to zalecane. Natomiast gdy tylko pojawią się jakieś problemy z przełączaniem półbiegów, jest to rzecz, którą można wykonać szybko, bezkosztowo oraz samodzielnie. Naturalnie trzeba wiedzieć, jak to zrobić.

Kiedy wykonywać kalibrację skrzyni w ciągniku?

W ciągnikach Massey Ferguson producent zaleca przeprowadzenie kalibracji skrzyni biegów, czy też Power Shuttle, jak sam to określa, zawsze gdy nastąpiła wymiana jednego z kluczowych komponentów. Tymi komponentami są: elektrozawór Power Shuttle, cały moduł Power Shuttle, jeden z komponentów wchodzących w skład modułu oraz Autotronic 3.

Kalibracji warto również dokonywać po serwisie skrzyni, czyli wymianie oleju oraz filtrów. Dlaczego? Dlatego iż każda automatyczna skrzynia biegów ma w mniejszym lub w większym stopniu zdolność do dostrajania się do stopnia zużycia oleju. Gdy zaś ten olej zostanie wymieniony, warto jest ponownie „przyuczyć” skrzynię do nowych warunków pracy. To tłumaczy, dlaczego z czasem z niewyjaśnionych przyczyn skrzynia zaczyna poszarpywać, choćby gdy wszystkie komponenty są sprawne. Naturalnie kalibracja może nie przynieść rezultatu o ile problem tkwi wewnątrz skrzyni lub elektroniki, jest to jednak czynność, którą zawsze warto wypróbować jako pierwszą na drodze do ustalenia przyczyny.

Jak przygotować ciągnik do kalibracji?

W pierwszej kolejności należy osiągnąć warunki wymagane do przeprowadzenia kalibracji. najważniejsze znaczenie ma tutaj temperatura oleju w skrzyni. Powinna ona zawierać się w przedziale 35-45 stopni Celsjusza. o ile na zewnątrz temperatura jest w okolicy 20 stopni, warto celować w środek przedziału, jeżeli zaś jest zimniej, można dojść prawie pod górną granicę. Należy jednak pamiętać, iż gdy maszyna „stwierdzi”, iż temperatura jest poza zakresem, kalibracja zostanie przerwana lub zakończy się niepowiedzeniem.

Temperatura jest mierzona czujnikiem w pokrywie skrzyni biegów i może być odczytana albo przez interfejs i program Wintest, albo poprzez DCC2 (wyświetlacz). Kolejnymi warunkami są: pracujący na wolnych obrotach silnik oraz selektor PowerShuttle w pozycji neutralnej. Warto by silnik również był rozgrzany, tj. osiągnięta została temperatura otwarcia termostatu i stabilizacja obrotów biegu jałowego.

Temperatura oleju do kalibracji skrzyni

Aby uruchomić podgląd temperatury na wyświetlaczu DCC2 naciskamy jednocześnie przycisk na gałce zmiany biegów (żółw/zając) oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego. Trzymamy obydwa przyciski wciśnięte przez co najmniej cztery sekundy. Pod wskazaniem biegu powinna zapalić się liczba oznaczająca aktualną temperaturę oleju w skrzyni. Producent sugeruje, by kalibrację przeprowadzać w przedziale 39-44 st. Jest to optymalna temperatura przy której wszystko powinno się udać. 35-38 oraz 44-46 st. traktowane są warunkowo i jako dopuszczalne marginesy błędu.

Olej możemy rozgrzewać na różne sposoby. Warto jednak, by rozgrzewanie miało charakter równomierny i nieprzeciążający tj. unikajmy ostrego gazowania z włączoną jazdą na hamulcu. Znacznie lepiej jest wcisnąć hamulec i bez zwiększania obrotów załączyć jazdę do przodu i do tyłu według schematu: włączamy kierunek, odliczamy 5-10 sekund, wracamy do pozycji neutralnej, czekamy chwilę i powtarzamy w ustawieniu w przeciwnym kierunku cały czas obserwując wskazanie temperatury. Następnie, gdy już jesteśmy blisko pożądanego zakresu, warto wykonać krótkie jazdy, także bez zwiększania obrotów, na wszystkich zakresach i biegach, też po około 5-10 sekund aby każda z cewek została równomiernie wypełniona olejem.

Można w trakcie rozgrzewania załączyć WOM. Gdy już znajdziemy się we właściwym punkcie temperatury, parkujemy ciągnik w bezpiecznym miejscu na płaskiej powierzchni bez żadnego narzędzia na TUZ-ie, wyłączamy WOM, rozłączamy przedni napęd, wyłączamy silnik, gasimy wszystkie odbiorniki prądu i ustawiamy dźwignie od biegów i selektor tył-przód w pozycjach neutralnych. Maszyna jest gotowa do kalibracji.

Jak wykonać kalibrację skrzyni w ciągniku MF 6400?

Kalibracja automatyczna w ciągnikach Massey Ferguson serii 6400 to pierwszy z dwóch kroków do skalibrowania skrzyni. W tym celu, uprzednio przygotowany ciągnik należy uruchomić, zaciągnąć hamulec ręczny (podczas kalibracji ciągnik będzie aktywował jazdę, hamulec musi być sprawny), zwolnić pedał sprzęgła, podnieść obroty silnika przy pomocy manualnego gazu, do około 1500 obr./min (dopuszczalne odchylenie to +/-100 obrotów). Następnie wybrać tryb żółwia, bez wciskania sprzęgła oraz przesunąć selektor na jazdę do przodu “F”. Tryb kalibracji automatycznej zostanie wywołany natychmiast gdy wykonamy te czynności i są spełnione kryteria: temperatury, obrotów, hamulca oraz puszczonego sprzęgła.

Wciskamy jednocześnie przycisk od przełączenia żółw/zając oraz blokady mechanizmu na cztery sekundy – ciągnik przeżuci zakres na zająca. Nie martwimy się tym; trzymamy obydwa przyciski przez cztery sekundy i na ekranie DCC2 pojawi się “N” pomimo wybranego wcześniej trybu “F”. Oznacza to, iż jesteśmy w trybie kalibracji automatycznej. “N” będzie palić się przez cały czas trwania uczenia się. Możemy puścić przyciski. Ciągnik będzie samoczynnie przerzucał biegi, zakresy i kierunki aż skrzynia, czy raczej jej sterownik, nie nauczy się od nowa, jak ma to robić. o ile po jakimś czasie na ekranie zapali się i zacznie mrugać “F” oznacza to koniec procesu. W ciągnikach z napędem na cztery koła dodatkowo zapali się lampka od 4WD. Naciśnięcie sprzęgła spowoduje, iż zaakceptujemy proces oraz nowe dane i wyjdziemy z trybu kalibracji. Każde wyjście poza warunki (obroty, temperatura, przestawienie dźwigni, zwolnienie hamulca, naciśnięcie sprzęgła) spowoduje przerwanie procesu.

Warto wiedzieć, iż wraz z wejściem w tryb kalibracji i rozpoczęciem jej, sterownik zapomina dotychczasowe parametry. Kalibracja musi zakończyć się powodzeniem, inaczej skrzynia nie będzie poprawnie pracowała i może dojść do uszkodzenia. Po wykonaniu kalibracji automatycznej warto jest wyłączyć zapłon na około 1-2 minuty.

Nieudana kalibracja to nie wyrok

Następnie sprawdzamy efekty. o ile nastąpiła poprawa, to możemy sobie pogratulować, jeżeli wciąż czuć szarpnięcia, warto spróbować raz jeszcze wykonać kalibrację. Czasem po bardzo długim okresie potrzebnych może być kilka podejść. Krokiem drugim, o ile choćby dwie-trzy kalibracje nie przyniosą efektu, powinno być rozważenie przeserwisowania skrzyni w podstawowym zakresie, czyli wykonanie wymiany oleju i filtrów, zakończonych oczywiście kalibracją. Trzeba zwrócić uwagę na stan oleju oraz zawartość ewentualnych zanieczyszczeń. o ile konsystencja, zapach lub obecność ciał stałych budzi poważne wątpliwości, warto zastanowić się nad wysłaniem próbki oleju do analizy.

Tak jak wspomnieliśmy, kalibracja automatyczna to pierwszy krok, bowiem producent przewidział jeszcze kalibrację manualną. Jednak ten temat warto będzie podjąć w kolejnej części. W przypadku nowszych wariantów, proces automatycznej kalibracji wygląda dość podobnie np. w Autotronicu 5 zamiast przycisku żółw/zając trzeba przytrzymać selektor F/R i przycisk od blokady. Po około 3 sekundach zapali się na wyświetlaczu informacja o rozpoczęcie kalibracji.

Idź do oryginalnego materiału