Czas często gra kluczową rolę przy wykonywaniu przelewów, dlatego nadawcy może szczególnie zależeć na tym, aby środki dotarły na czas w określonym terminie. Niestety, sprawdzenie tego, czy ktoś dostał od nas pieniądze, nie jest takie proste, ponieważ same banki nie informują o tym z poziomu aplikacji mobilnej. Jak więc sprawdzić, czy przelew dotarł na konto odbiorcy? W dalszej części tekstu znajdziecie odpowiedź na to i inne ważne pytania.
- Czy przelew dotarł na konto odbiorcy? Jak to sprawdzić?
- Od czego zależy, kiedy dojdzie przelew?
- Co zrobić, aby przelew dotarł od razu?
- Wykonałem przelew w weekend. Kiedy dotrze?
- Dlaczego przelew nie dotarł? Główne powody
- Dlaczego przelew nie dotarł na konto odbiorcy?
- Jak sprawdzić, czy wysłałem przelew?
Czy przelew dotarł na konto odbiorcy? Jak to sprawdzić?
Jeżeli zależy Ci na tym, aby przelew dotarł na konto odbiorcy jak najszybciej, to w pierwszej kolejności skontaktuj się z drugą stroną i spytaj, czy dostała już pieniądze. Może okazać się, iż odbiorca przelewu posiada rachunek w tym samym banku i dostał już środki na swoje konto.
Skontaktowanie się z odbiorcą przelewu nie zawsze jest jednak możliwe, szczególnie jeżeli jest to podmiot operujący na większą skalę niż pojedyncza osoba lub niewielki przedsiębiorca. Konieczne może okazać się obliczenie sesji przychodzących i wychodzących, aby ustalić, kiedy dokładnie pieniądze zostaną przesłane.
Od czego zależy, kiedy dojdzie przelew?
Standardowe przelewy w banku nie są natychmiastowe. Środki z jednego konta nie pojawią się od razu na innym rachunku. Musi upłynąć określony czas, aby przelew został zrealizowany. Wszystko zależy od sesji księgowań w systemie Elixir, który służy do rozliczeń międzybankowych.
Sesje w tym systemie wymieniają komunikaty między bankami w określonych godzinach, które mogą różnić się w zależności od banku nadawcy i odbiorcy. Więcej o sesjach księgowań międzybankowych pisaliśmy w naszym osobnym wpisie, w którym znajduje się również kalkulator do obliczania czasu potrzebnego na zrealizowanie przelewu.
Kiedy dojdzie przelew? Sesje ELIXIR Kalkulator księgowań
PrzeczytajJedynym wyjątkiem od tej reguły są przelewy wewnętrzne, czyli realizowane w obrębie tego samego banku. jeżeli odbiorca i nadawca mają rachunek w tej samej instytucji bankowej, to całość nie musi przejść przez system księgowań. W rezultacie przesłane pieniądze pojawią się na koncie odbiorcy po krótkiej chwili.
Co zrobić, aby przelew dotarł od razu?
W przypadku standardowego przelewu międzybankowego nie da się ominąć sesji księgowań. Nie ma żadnego sposobu na to, aby przyspieszyć tą procedurę. Można jednak skorzystać z alternatywnych metod płatności, dzięki którym środki pojawią się na koncie odbiorcy znacznie szybciej.
Jedną z takich właśnie metod jest przelew natychmiastowy, czyli opcja również oferowana przez banki. Takie przelewy mają wiele zalet: omijają sesje księgowań Eliksir, są dostępne całodobowo oraz są w tej chwili relatywnie tanie. Skorzystanie z tego rodzaju płatności wiąże się z opłatą, która zwykle nie przekracza 5 złotych.
Inną opcją są mobilne płatności BLIK, dzięki którym możemy być pewni, iż przelew dotarł na konto odbiorcy bez zbędnego oczekiwania. Są one bezpłatne i dostępne z poziomu aplikacji mobilnej wszystkich największych banków komercyjnych w Polsce.
Ile kosztuje przelew natychmiastowy? Przegląd oferty banków
PrzeczytajWykonałem przelew w weekend. Kiedy dotrze?
Standardowe przelewy nie są realizowane w soboty i niedziele, a jedynie w dni robocze. Może to być problematyczne głównie wtedy, gdy osoba zobowiązana do wykonania przelewu przypomni sobie o tym w piątek. o ile taka osoba wykona przelew po godzinie ostatniej sesji przychodzącej w banku odbiorcy, to kilka da się w takiej sytuacji zrobić.
Chcąc upewnić się, iż przelew dotarł na konto odbiorcy w weekend, warto skorzystać z innej metody płatności niż zwykły przelew. Tych, poza wspomnianym mobilnym BLIKiem i przelewem natychmiastowym, jest całkiem sporo. Można skorzystać z internetowego portfela PayPal, przelewu ekspresowego BlueCash, czy też czeku BLIK w postaci kodu złożonego z dziewięciu cyfr.
Dlaczego przelew nie dotarł? Główne powody
Spóźniający się przelew jest o tyle problematyczny, iż w sporej części przypadków może wiązać się z dodatkowymi opłatami. Opóźnienie w spłacie kredytu lub pożyczki może przykładowo prowadzić do nałożenia karnych odsetek. Sprawdźmy, z jakich powodów pieniądze pojawią się na koncie odbiorcy później, niż zakładaliśmy.
Dlaczego przelew nie dotarł na konto odbiorcy?
- niepoprawne dane – numer konta bankowego w Polsce zawsze składa się z 26 cyfr. Przed zrobieniem przelewu warto upewnić się, iż wszystkie z nich zostały wprowadzone poprawnie.
- przerwa techniczna w banku – na skutek trwającej przerwy technicznej w banku nadawcy lub odbiorcy, część funkcji i operacji może być niedostępna. Na skutek prac konserwacyjnych przelew może dotrzeć dopiero w późniejszym terminie.
- sesja księgowań – może okazać się, iż nie zdążyłeś zrealizować przelewu w porę, toteż zgodnie z sesjami księgowań, trafi on na konto odbiorcy dopiero następnego dnia. Dotyczy to w szczególności przelewów wykonanych po godzinie 15 i poza dniami roboczymi.
W przypadku zrealizowania przelewu na niewłaściwy rachunek należy o tym jak najszybciej zawiadomić bank. Instytucja bankowa musi w ciągu 3 dni skontaktować się z bankiem odbiorcy, poinformować o zaistniałej sytuacji i zażądać od odbiorcy zwrotu przypadkowo przelanych środków. o ile odbiorca nie zamierza oddać środków, poszkodowany powinien dochodzić swoich praw na własną rękę, powołując się na bezpodstawne wzbogacenie, opisane w art. 405 i 410 Kodeksu Cywilnego.
Jak sprawdzić, czy wysłałem przelew?
W przypadku obaw o to, czy przelew nie dojdzie do odbiorcy, warto sprawdzić, czy rzeczywiście go wykonaliśmy. Może to zabrzmieć dość banalnie, ale zbyt wczesne zamknięcie okna przeglądarki lub aplikacji mobilnej podczas wykonywania przelewu faktycznie może doprowadzić do tego, iż cała operacja nie zostanie zrealizowana.
W jaki sposób sprawdzić, czy przelew został przez nas wykonany? W tym celu wystarczy zalogować się do bankowości elektronicznej lub mobilnej i sprawdzić dwie zakładki: historię płatności lub nadchodzące płatności dla naszego konta osobistego. o ile w żadnej z nich nie znajduje się wykonana przez nas operacja, to znaczy, iż konieczne będzie jej ponowienie. Dla jeszcze większej pewności warto skontaktować się z infolinią banku i dopytać o to, czy w systemie instytucji znajduje się jakakolwiek informacja o przelewie.
Źródła:
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
- https://www.kir.pl/nasza-oferta/banki/rozliczenia/elixir