Jak zgłosić suszę? Szacowanie szkód w 3 krokach

1 rok temu

Po zamieszaniu wywołanym okresowo niedziałającą aplikacją suszową, zdecydowano, iż szacowanie strat po suszy będzie się jednak odbywało za jej pośrednictwem. Dodatkowo te szacunki mogą być uzupełnione przez komisje. Wnioski o szacowanie strat można już składać do gmin. Jak zgłosić suszę? Odpowiadamy.

Dla przypomnienia: zgłaszanie strat spowodowanych suszą odbywa się obowiązkowo za pośrednictwem aplikacji. Jednak w przypadku, gdy rolnik uzna, iż wyliczenia aplikacji są niedoszacowane, może wystąpić do komisji w swojej gminie o przeprowadzenie osobnej oceny szkód. pozostało jeden aspekt, który aplikacja bierze pod uwagę w końcowym protokole oszacowania szkód. Mianowicie dane Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa — PIB, które potwierdzą wystąpienie niedoborów wody w danym regionie rolniczym.

Czy aplikacja suszowa działa?

Przypominamy, iż od 2020 r. rolnicy mogą zgłaszać szkody spowodowane suszą rolniczą za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”.

W tym roku jednak napotkali na trudności, albowiem aplikacja nie działała. Została w końcu uruchomiona, ale dopiero po 20 lipca.

Zgłoś szkodę rolniczą — aplikacja suszowa od 20 lipca

Krok 1: Jak zgłosić suszę w aplikacji?

Publiczna aplikacja „Zgłoś szkodę rolniczą”, potocznie nazywana też aplikacją suszową, jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Za jej pośrednictwem szkodę rolniczą mogą zgłosić tylko osoby posiadające gospodarstwo rolne. Warto dodać, iż aplikacja samodzielnie weryfikuje dane dotyczące gospodarstwa poprzez porównanie ich z danymi ARiMR.

W celu skorzystania z aplikacji rolnik wpierw musi się zalogować. Następnie, posługując się podpisem zaufanym, składa wniosek o oszacowanie szkód w uprawach rolnych powstałych wskutek suszy. Producent rolny sam określa zakres i stopień strat w swoim gospodarstwie.

Termin składania wniosków za pośrednictwem aplikacji mija 15 października. Protokół z oszacowania szkód aplikacja generuje automatycznie. Natomiast podpisanie i wysłanie wniosku będzie możliwe dopiero po 20 września 2023 r.

Krok 2: Jak zgłosić suszę w gminie?

Dodatkowo, gdy zdaniem rolnika aplikacja błędnie wylicza straty, pozostało szansa na zweryfikowanie tych kalkulacji. Mianowicie w tym celu rolnik może się zwrócić do komisji gminnej powoływanej przez wojewodę.

Wówczas poszkodowany składa do Urzędu Gminy (właściwego ze względu na lokalizację upraw) wniosek o oszacowanie szkód spowodowanych wystąpieniem suszy. Do wniosku należy dołączyć kopię wniosku o dopłaty bezpośrednie 2023. Ważne jest, aby zgłoszenie wpłynęło w takim terminie, który umożliwi realną ocenę stanu upraw. Albowiem komisja szacuje tylko uprawy pozostające na polach. jeżeli więc rolnik złoży wniosek zbyt późno, taka ocena będzie niemożliwa.

Następnie komisja sporządza raport z szacowania strat. Na tej podstawie aplikacja ponownie wygeneruje protokół końcowy. W przypadku, gdy różnica między szacunkami aplikacji i komisji nie przekroczy 25%, rolnikowi z automatu przysługuje wyższa kwota odszkodowania.

Należy też mieć na uwadze fakt, iż korzystanie z szacunków komisji jest opcjonalne i mają one charakter uzupełniający. A zatem podstawą do otrzymania odszkodowania jest złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji suszowej. Warto jednak skorzystać z oceny komisji. Może ona bowiem zwiększyć szacowaną skalę strat, a tym samym wpłynąć na wysokość odszkodowania.

Krok 3: Dane IUNG potwierdzą suszę w Twoim regionie

Wiemy już, jak zgłosić suszę w aplikacji i do komisji gminnej. Na co warto zwrócić uwagę, aby wniosek nie został odrzucony?

Zanim aplikacja wygeneruje protokół końcowy oszacowania szkód, najpierw pobierze dane z IUNG-PIB. A konkretnie chodzi o zgodność z monitoringiem suszy prowadzonym przez IUNG od 21 marca 2023 r. jeżeli bowiem rolnik wprowadzi uprawy, które nie zostały uwzględnione w klimatycznym bilansie wodnym (KBW), aplikacja odrzuci taki wniosek. Ponadto oprogramowanie nie zaaprobuje poziomu strat wyższego niż ten określony przez IUNG.

Co więcej, sam zakres upraw zgłoszonych w celu oszacowania szkód powinien pokrywać się z danymi weryfikowanymi w ARiMR. Aby aplikacja rozpatrzyła wniosek pozytywnie, uprawy te powinny być zgłoszone we wniosku o dopłaty bezpośrednie.

Czytaj też: Dopłaty do utylizacji eternitu. Od kiedy?
Idź do oryginalnego materiału