Kwestia doboru prawidłowego ciśnienia w oponach w zależności od wykonywanej pracy jeżeli chodzi m.in. o starsze modele ciągników takich jak chociażby Ursusy C-330 i C-360 budzi sporo wątpliwości. Postanowiliśmy się zatem bliżej przyjrzeć temu zagadnieniu.
O tym jak istotny jest dobór odpowiedniego ciśnienia w oponach nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Prawidłowe ciśnienie wpływa na trakcję, stabilność, zużycie paliwa oraz żywotność opon. Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia opon, zwiększonego oporu toczenia, trudności w prowadzeniu pojazdu oraz zwiększonego ryzyka przebicia opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, pogorszenia komfortu jazdy oraz zmniejszenia przyczepności.
Co mówi instrukcja obsługi odnośnie ciśnienia w Ursusach C-330 i C-360?
Najlepszym wyznacznikiem, który pomoże dobrać ciśnie w tego typu ciągnikach będzie z pewnością instrukcja obsługi. Trzeba jednak mieć na uwadze, iż podane w niej dane odnoszą się do opon diagonalnych.
Oryginalne instrukcje do tych ciągników rozróżniają jakie ciśnienie powinno być w kołach w zależności od tego, czy ciągnik pracuje w polu, czy jeździ w transporcie. W przypadku mniejszego Ursusa możemy przeczytać, iż w przednich kołach, czyli na ogumieniu 6.00-16 przy pracy w polu ciśnienie powinno być obniżone do 1.3 -1,5 barów, a przy transporcie podniesione do 1,8-2.0 barów. W przypadku kół tylnych 11-28 praca w polu to odpowiednio 0,8-1.0 barów a praca w transporcie to 1.0- 1,2 barów.
Nieco wyższe ciśnienia, zarówno jeżeli chodzi o koła tylne jak i przednie będą w Ursusie C-360. I tak dla ogumienia przedniego 6.00-16 lub 6.00-18 powinno ono wynosić dla prac polowych 1.8-2.0 barów. Nie zaleca się tutaj zmiany ciśnienia przy transporcie. W przypadku tylnych opon 14.9-28 przy pracy w polu zaleca się ciśnienie 0.8-1.0 barów, a przy transporcie 1.4-1.6 barów.
W obydwu przypadkach jeżeli ciągniki pracują z ładowaczami czołowymi instrukcje obsługi podają, aby koła przednie były napompowane do maksymalnych wartości, czyli do 3.5 barów.
Co z oponami radialnymi?
W przypadku opon radialnych, które również są montowane na tych ciągnikach, ale dotyczy to adekwatnie tylko opon tylnych, najprostszym rozwiązaniem jest uzyskanie danych odnośnie optymalnego ciśnienia jest skorzystanie z kalkulatorów firm oponiarskich do tego przeznaczonych. Podajemy tam maksymalne obciążenia na oś i rodzaj wykonywanych prac, a kalkulator podpowie, jakie konkretne ciśnienie dla danej opony będzie optymalne.