Via Carpatia to międzynarodowa trasa i korytarz transportowy, która połączy Europę Północną i Południową. Będzie miała prawie 3 tys. km, przetnie 11 państw i połączy porty czterech mórz. Na terenie Polski jej długość wyniesie 760 km. Szlak stworzą odcinki dróg ekspresowych: S61, S16 i S19 biegnące przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Ważna trasa S19
Najdłuższy odcinek Via Carpatia w Polsce to droga ekspresowa S19, której decyzja o budowie w woj. mazowieckim właśnie zapadła.
Całkowita długość trasy wyniesie około 570 km. Biec będzie wzdłuż wschodniej granicy Polski. Połączy Kuźnicę Białostocką, przejście graniczne z Białorusią (odcinek do Białegostoku nie będzie częścią Via Carpatia) z Barwinkiem - przejściem granicznym ze Słowacją. Kilka odcinków S19 jest już gotowych, np. trasa z Lublina do Rzeszowa. Reklama
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy trasy na Mazowszu został złożony w grudniu 2021 r. “Chodzi o odcinek od granicy z województwem podlaskim do granicy z województwem lubelskim biegnący przez powiat łosicki. To najważniejszy dokument dla dalszego przygotowania i realizacji tego fragmentu trasy Via Carpatia” – wyjaśnia w wydanym komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Ożywić ścianę wschodnią
Planowana trasa o długości 32 km przebiegać będzie przez pięć gmin - m.in. Sarnaki i Olszankę oraz miasto i gminę Łosice. Będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pasy awaryjne. “Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska. Zakres inwestycji obejmuje także budowę miejsc obsługi podróżnych” - informuje GDDKiA.
Jednym z głównych argumentów przemawiających za budową S19 była chęć ożywienia i rozwoju gospodarczego wschodnich województw Polski. Zgodnie z założeniami GDDKiA, budowa planowana jest na lata 2028-2030. Poprzedzą ją prace przygotowawcze, m.in. uszczegółowienie dokumentacji projektowej, oraz przetarg.