20 grudnia w życie wchodzi pełne embargo na import rosyjskiego gazu płynnego do Unii Europejskiej. Decyzja ta, będąca elementem sankcji nałożonych na Rosję, ma istotny wpływ na rynek paliw w Polsce, gdzie LPG cieszy się dużą popularnością wśród kierowców. Już teraz obserwujemy podwyżki cen LPG na stacjach benzynowych, a prognozy wskazują na dalsze wzrosty.
Czekają nas podwyżki cen LPG
Eksperci przewidują, iż po 20 grudnia podwyżki cen LPG mogą wynieść choćby 10-15 groszy na litrze, osiągając poziom 3,10-3,15 zł za litr. Wzrost ten wynika z konieczności zmiany kierunków importu oraz dostosowania infrastruktury do nowych dostawców. Alternatywy są jednak droższe, co zwiększa koszty logistyki i transportu.
Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), w ubiegłym roku import LPG z Rosji stanowił 45,8% zaopatrzenia polskiego rynku. Wprowadzenie embarga zmusza Polskę do poszukiwania alternatywnych źródeł dostaw. w tej chwili krajowe zapotrzebowanie na LPG jest zaspokajane z różnych źródeł. Produkcja krajowa odpowiada za około 20% zapotrzebowania. Import morski z kolei pozwala sprowadzić do Polski połowę potrzebnego wolumenu. Transport lądowy z Zachodu wymaga natomiast dostosowania infrastruktury logistycznej, co stanowi wyzwanie.
Polska zwiększa import LPG z państw takich jak Norwegia, Szwecja i USA, gdzie łączny udział nowych dostawców osiągnął już około 35%. Rozbudowywane są również terminale morskie i kolejowe, które pozwolą na transport większych ilości gazu płynnego. Pomimo obaw, eksperci zapewniają, iż paliwa nie zabraknie, choć jego ceny mogą być wyższe niż dotychczas.
Mimo spodziewanych podwyżek, LPG przez cały czas będzie tańszą alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. choćby przy wzroście cen autogazu do 3,6 zł/litr, koszt użytkowania auta na LPG pozostanie o około 40% niższy w porównaniu do tankowania benzyną. To sprawia, iż wiele osób przez cały czas wybiera tę formę zasilania pojazdów, szczególnie w czasach wzrastających cen paliw kopalnych.
Polska liderem pod względem liczby samochodów zasilanych LPG
Polska jest jednym z liderów w Europie pod względem liczby samochodów zasilanych LPG. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, na koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było około 2,559 miliona samochodów osobowych zasilanych LPG, co stanowiło 12% wszystkich aktywnych pojazdów w kraju. W innych krajach Unii Europejskiej liczba samochodów zasilanych LPG jest znacznie mniejsza. Dla porównania, we Włoszech zarejestrowanych jest około 2,1 miliona takich pojazdów, co stanowi 17,5% ogólnej liczby samochodów. W pozostałych krajach UE liczba aut z LPG nie przekracza miliona.
Wprowadzenie embarga na rosyjski LPG zmusza Polskę do dywersyfikacji źródeł dostaw. w tej chwili realizowane są intensywne przygotowania do importu gazu z innych kierunków, takich jak Stany Zjednoczone, które dysponują nadprodukcją LPG. Jednak zmiana dostawców wiąże się z koniecznością dostosowania infrastruktury logistycznej, co może wpłynąć na ceny autogazu.
Podwyżki cen LPG mogą wpłynąć na decyzje kierowców dotyczące wyboru paliwa. w tej chwili LPG jest popularnym wyborem ze względu na niższe koszty eksploatacji. Jednak podwyżki cen mogą skłonić część użytkowników do rozważenia alternatywnych źródeł napędu, takich jak samochody elektryczne czy hybrydowe.
Wprowadzenie embarga na rosyjski LPG stanowi wyzwanie dla polskiego rynku paliw i kierowców w naszym kraju. Konieczność dywersyfikacji źródeł dostaw oraz dostosowania infrastruktury może wpłynąć na wzrost cen. Polska, będąc jednym z liderów w Europie pod względem liczby samochodów zasilanych LPG, stoi przed koniecznością szybkiego dostosowania się do nowych warunków rynkowych, aby zapewnić ciągłość dostaw i stabilność cen dla kierowców.
Przyczyny wprowadzenia embarga
Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie embarga na import rosyjskiego gazu płynnego (LPG) jako odpowiedź na agresję Rosji na Ukrainę. Sankcje te mają na celu ograniczenie wpływów finansowych Rosji oraz zwiększenie niezależności energetycznej państw członkowskich UE.
Aby umożliwić krajom UE dostosowanie się do nowych realiów, wprowadzono okres przejściowy. Do 20 grudnia możliwa była realizacja kontraktów zawartych przed 19 grudnia 2023 roku. Po tym terminie embargo będzie obowiązywać w pełni, co oznacza całkowity zakaz importu LPG z Rosji.
W Polsce, jednym z największych importerów LPG z Rosji, okres przejściowy jest najważniejszy dla dostosowania infrastruktury i logistyki do nowych źródeł dostaw. Wprowadzenie embarga na rosyjski LPG jest więc krokiem mającym na celu wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego UE, jednak wiąże się z wyzwaniami logistycznymi i potencjalnym wzrostem cen dla konsumentów w Polsce.
Samochody elektryczne w Polsce z lekką zadyszką. Nie wyrabiamy się z ładowarkami
Znajdziesz nas w Google News