Warszawa, 19.12.2025 (ISBnews) – W sektorze nieruchomości handlowych na polski rynek trafiło w sumie ok. 600 tys. m2 nowych powierzchni w 2025 r., podobnie jak rok wcześniej, wynika z analiz ekspertów JLL. W 2026 r. dynamika podaży na rynku handlowym utrzyma się na podobnym poziomie. W nowej ofercie w br. ponownie dominowały parki handlowe i centra convenience, choć było ich mniej – w 2024 r. te formaty odpowiadały za 90% podaży, w bieżącym roku było to 80%.
Rynek powierzchni handlowych utrzymuje stabilną dynamikę podaży – od 2014 roku na rynek trafia regularnie 600-700 tys. m2 rocznie. Znacząco zmieniła się za to struktura nowej oferty – w latach 2013-2017 parki handlowe i centra convenience miały w niej tylko 30% udziału, w ostatnich dwóch latach było to już ponad 80%. W br. obserwowano zaś więcej otwarć wolnostojących sklepów DIY (m.in. Leroy, Castorama), oddano też do użytku jeden outlet w Krakowie (19 000 m2), wymieniono w komunikacie.
„Parki handlowe i centra convenience powstawały przede wszystkim w małych miastach, gdzie nie funkcjonowały znaczące tradycyjne galerie. Białych plam na handlowej mapie Polski jest jednak coraz mniej. Dziś w zasięgu 30 minut dojazdu do centrów i parków handlowych jest prawie 90% populacji kraju, w porównaniu do niecałych 70% w 2018 r. Za ten wzrost odpowiadają głównie projekty w formacie parku handlowego. Tego typu obiekty chętnie lokowane są również na przedmieściach dużych aglomeracji, dając mieszkańcom możliwość skrócenia dystansu do nowoczesnej oferty handlowej” – powiedział Director, Research & Consultancy, JLL Polska Maciej Kotowski, cytowany w meteriale.
Eksperci JLL spodziewają się, iż w 2026 r. dynamika podaży na rynku handlowym utrzyma się na podobnym poziomie. W budowie znajduje się wiele nowych parków handlowych i centrów convenience, jednak w niektórych lokalizacjach dostrzegalne są już pierwsze oznaki nasycenia. Z demograficznego i ekonomicznego punktu widzenia pozostaje coraz mniej miejsc odpowiednich dla nowych inwestycji. Dlatego też część projektów jest odkładana w czasie, a funkcja niektórych jest zmieniana, np. na mieszkaniową lub magazynową.
Eksperci JLL zaznaczyli też, iż w 2025 r. obserwowano poprawę koniunktury, obrotów i realny wzrost sprzedaży detalicznej, za czym podążały czynsze, które wzrosły we wszystkich formatach. Nie były to jednak radykalne podwyżki. Najbardziej widoczne były w przypadku najlepszych galerii handlowych i pojedynczych, najatrakcyjniejszych lokali o powierzchni od 100 do 500 m2. Ze względu na brak nowej podaży w centrach miast, topowe galerie umacniają swoją pozycję i mogą pozwalać sobie na podwyżki czynszów. W silnie konkurencyjnym sektorze parków handlowych jest znacznie mniej przestrzeni na takie działania – eksperci JLL odnotowali tu tylko niewielkie wzrosty, nie więcej niż 5-10% r/r w zależności od lokalizacji.
„W przyszłym roku czynsze w najlepszych galeriach mogą ustanowić nowe rekordy. Z kolei w przypadku parków handlowych będziemy świadkami odnowień 5-letnich umów zawieranych w nowych projektach w czasach pandemii, co powinno odpowiedzieć na pytanie, jak odporne są negocjowane wtedy stawki. Istnieje prawdopodobieństwo, iż w projektach tego typu zaobserwujemy pewne korekty dla wybranych rodzajów lokali i branż. W ciągu tych 5 lat obie strony – właściciele i najemcy – dokładnie poznały zalety i wady tego formatu, realizowane obroty i możliwości czynszowe. Tę wiedzę będą mogli wykorzystać, negocjując nowe umowy. Pamiętajmy, też, iż na ewentualne zmiany stawek będzie mieć też wpływ bieżące nasycenie powierzchnią handlową w bezpośrednim otoczeniu konkurencyjnym” – skomentował Head of Landlord Representation, JLL Mariusz Czerwiak.
Eksperci JLL przewidują, iż w przyszłym roku przez cały czas mocno rosło będzie znaczenie projektów typu mixed-use, które oferują nowe miejsca dla handlu w centrach miast i uzupełniają ofertę tradycyjnych galerii handlowych.
„Najemcy uczą się polskiego high-street i coraz częściej się na niego decydują. Dotyczy to zwłaszcza takich branż, jak moda, elektronika, usługi czy – co stanowi pewną nowość – motoryzacja, z szczególnym wskazaniem na salony samochodowe producentów z Chin. Warto też mieć na uwadze, iż atrakcyjne projekty mixed-use, jak Hala Koszyki, Fabryka Norblina czy Elektrownia Powiśle są często polecane jako destynacja dla polskich i zagranicznych turystów. Generuje to nie tylko obroty, ale też potrzebę rozwoju oferty w ramach tych projektów. Odwiedzający w wielu przypadkach oczekują oferty nowej i lokalnej, ale również tej, którą znają ze swoich krajów, będąc lojalnymi klientami wybranych globalnych marek” – stwierdziała Head of Retail, JLL Dagmara Filipiak.
Coraz więcej klasycznych galerii handlowych zaczyna zdradzać oznaki starzenia – pozycjonowanie i oferta się dezaktualizują, często brakuje rozrywki i gastronomii na odpowiednim poziomie. Aby utrzymać atrakcyjność oraz odwiedzalność, właściciele tych obiektów muszą podjąć kroki w kierunku szeroko rozumianej modernizacji. Dotyczy to zwłaszcza przestrzeni wspólnych, zarówno wewnątrz i zewnątrz, komunikacji oraz tzw. food courtów. Dobra oferta gastronomiczna ma dziś bardzo duży wpływ na powodzenie konceptu handlowego, zaznaczono także.
„Istotną rolę w rozwoju sektora odgrywają powierzchnie handlowe w parterach nowych inwestycji mieszkaniowych – supermarkety czy moduły handlowe, do których wchodzi się z zewnętrznego pasażu. Eksperci JLL spodziewają się rozwoju tego segmentu w przyszłości, czego przykładem mogą być wspólnie zarządzane powierzchnie handlowe w ramach inwestycji mieszkaniowych, przypominające parki handlowe z mieszkaniami na wyższych piętrach. Konsumenci oczekują wygody, nie zawsze chcą wybierać się na podstawowe zakupy do dużej galerii, a intensywnie zabudowane dzielnice (jak np. stołeczny Ursynów) nie mają już miejsca na typowe parki handlowe. Deweloperzy mieszkaniowi coraz chętniej uwzględniają powierzchnie handlowe w parterach swoich inwestycji – eksperci JLL są przekonani, iż ten trend zostanie z nami na lata” – zakończono.
(ISBnews)

11 godzin temu









