Joanna Kijas-Janiszowska, IKEA Retail: planujemy testować nowe, niestandardowe formaty sprzedaży [KOMENTARZ]

2 dni temu

Miniony rok finansowy 2024 był dla IKEA Retail w Polsce okresem pełnym wyzwań, ale także intensywnych działań. Przede wszystkim makroekonomiczne wskaźniki, takie jak wysoka inflacja, utrzymujące się wysokie stopy procentowe, a co za tym idzie ograniczone możliwości zakupowe klientów, wyznaczyły kierunek zmian – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Joanna Kijas-Janiszowska, Country CFO, IKEA Retail w Polsce.

W 2024 roku najważniejsze dla IKEA Retail w Polsce były Nowe Niższe Ceny, czyli największa w historii firmy inwestycja – 500 mln zł w przystępność cenową. Obniżyliśmy ceny 5 tysięcy produktów, średnio o 19 proc. Była to odpowiedź marki na sytuację ekonomiczną w kraju oraz konieczność oszczędzania środków w wielu gospodarstwach domowych. Odpowiedź zgodna z naszą wizją tworzenia lepszego życia codziennego dla wielu ludzi, którą kierujemy się na co dzień.

E-commerce coraz mocniejszy w strukturze przychodów

Zauważamy zmiany w zachowaniach zakupowych i oczekiwaniach naszych klientek i klientów. Konsekwentnie rośnie udział sprzedaży online w naszej strukturze przychodów – od 30 proc. w 2023 roku do 36 proc. obecnie. W odpowiedzi na te zmiany, rozwijamy naszą sieć omnichannel. Poza 11 sklepami stacjonarnymi i 12 studiami planowania i zamówień IKEA, mamy ponad 50 punktów odbioru (w tym 42 mobilne), oferujemy także możliwość odbioru zamówień w 30 tysiącach skrytek paczkowych naszych partnerów.

Dążymy do zapewnienia jak najlepszych doświadczeń zakupowych z IKEA, bez względu na to w jakim kanale realizowany jest zakup i dostawa. W roku finansowym 2024 w porównaniu z poprzednim dostarczyliśmy o 34 proc. więcej paczek. Dla zobrazowania, przekłada się to na wysyłkę ponad 5 paczek na minutę. Poszerzyliśmy też asortyment dostarczany w paczkach, np. o materace. Optymalizujemy procesy logistyczne i wprowadzamy nowe narzędzia w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów – przykładem jest projekt IKEA Delivery Management (DMP) we Wrocławiu, który umożliwia śledzenie dostaw IKEA w czasie rzeczywistym.

W kierunku zrównoważonego biznesu

We wszystkich naszych działaniach pamiętamy o zrównoważonym rozwoju. Celem IKEA jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz wywieranie wpływu również poza naszym łańcuchem wartości. W 2024 r. zainwestowaliśmy w modernizację sklepów, magazynów oraz w rozbudowę sieci dystrybucji. Coraz więcej dostaw realizujemy pojazdami elektrycznymi, co pozwala zmniejszać nasz ślad węglowy. Dodatkowo, dzięki inwestycjom Ingka Investments, we wrześniu 2024 r. w Polsce została uruchomiona nowa farma wiatrowa o mocy 62,5 MW. Zapewni ona dostęp do odnawialnej energii dla IKEA Retail i jej partnerów w Polsce. Cele zrównoważonego rozwoju stanowią też fundament cyfrowej transformacji IKEA. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i nowoczesnych narzędzi cyfrowych możliwe jest usprawnienie łańcuchów dostaw i ograniczenie marnotrawstwa zasobów.

Wyzwania w 2025 roku

Patrząc na wyzwania, jakie stoją przed nami w 2025 r., dostrzegamy kilka kluczowych obszarów. Po pierwsze, przez cały czas istotnym czynnikiem będzie sytuacja makroekonomiczna oraz wyzwania Polek i Polaków w zakresie zarządzania domowym budżetem. Dlatego nasza strategia skupia się na utrzymaniu przystępności cenowej i dalszej ekspansji sieci omnichannel. Po drugie, rosnąca konkurencja na rynku retail skłania nas do dalszych inwestycji w fizyczną i cyfrową sieć kontaktu z klientami. Planujemy testować nowe, niestandardowe formaty sprzedaży. Naszym celem jest budowa kompleksowego ekosystemu, który zapewni klientom łatwy i wygodny dostęp do naszej oferty.

Wreszcie, długoterminowym wyzwaniem, które widzimy nie tylko w kontekście 2025 roku, ale także kolejnych lat jest rozwój talentów w IKEA. Dlatego nasza najważniejsza inwestycja to inwestycja w ludzi. Priorytetowo traktujemy inwestycje w rozwój i wsparcie naszych pracowniczek i pracowników – w szkolenia, nowe kompetencje oraz w tworzenie środowiska pracy sprzyjającego zaangażowaniu i długoterminowej współpracy.

Autorką komentarz jest Joanna Kijas-Janiszowska, Country CFO, IKEA Retail w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału