Budowa kluczowego odcinka trasy ekspresowej S10 w województwie kujawsko-pomorskim, łączącego Bydgoszcz Południe z Bydgoszcz Park Przemysłowy (dawniej Emilianowo) oraz przewidującego budowę obwodnicy Brzozy, rusza już jutro. Po decyzji ZRID wydanej przez wojewodę, teren miał być przekazany wykonawcy w ciągu standardowych 30 dni. Jednak dzięki porozumieniu GDDKiA z firmą Intercor, która zajmie się realizacją inwestycji, czas ten został skrócony do połowy. Oznacza to, iż plac budowy zostanie oficjalnie przekazany już jutro, 14 listopada.
Budowa trasy ekspresowej S10 już rusza
Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Sebastian Borowiak, potwierdził w rozmowie z Portalem Kujawskim, iż wykonawca przejmie teren budowy bez zwłoki, aby jak najszybciej rozpocząć przygotowania do adekwatnych prac. Już teraz prowadzone są na miejscu pomiary i oznakowania terenu, a rzeczoznawcy pracują nad kwestiami wywłaszczeń na obszarach, które obejmuje inwestycja. Budowa kluczowego odcinka trasy ekspresowej S10 ruszy adekwatnie od razu.
Na tę chwilę, kierowcy korzystający z trasy krajowej nr 10 mogą być jednak spokojni – nie przewiduje się większych utrudnień w ruchu. Pierwsze etapy prac obejmą działania przygotowawcze, takie jak usunięcie pozostałych drzew, dostawę materiałów budowlanych, w tym kruszywa oraz tworzenie zaplecza technicznego dla placu budowy. Główne prace rozpoczną się więc stopniowo, nie zakłócając jeszcze codziennego ruchu drogowego.
Zgodnie z harmonogramem, prace budowlane zostaną zawieszone na okres zimowy, trwający od 15 grudnia do 15 marca. Jest to standardowy czas przestoju, który umożliwia wykonawcy dostosowanie się do zmiennych warunków pogodowych. Mimo tego istnieje szansa, iż prace przygotowawcze będą kontynuowane w łagodniejsze dni zimy, aby nadrobić ewentualne opóźnienia wynikające z procedury uzyskania ZRID. W związku z tym, wykonawca może zdecydować się na dodatkowe działania, jeżeli warunki atmosferyczne okażą się sprzyjające.
Pierwsze poważniejsze zmiany w organizacji ruchu mogą wystąpić w okolicach marca przyszłego roku. To właśnie wtedy planowane są bardziej intensywne działania budowlane, które wpłyną na ruch na drodze krajowej nr 10. Kierowcy powinni przygotować się na większe utrudnienia latem, gdy prace wejdą w pełną fazę realizacji.
Wartość inwestycji to prawie pół miliarda złotych
Budowa tego odcinka S10 i obwodnicy Brzozy są jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych dla regionu kujawsko-pomorskiego, który poprawi komfort podróżowania oraz przyczyni się do lepszego skomunikowania Bydgoszczy z resztą kraju. Łączna wartość tego kontraktu wynosi 411 mln złotych. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy, co zapewni kierowcom możliwość bezpiecznego odpoczynku na trasie.
Z kolei obwodnica Brzozy na DK25, zaprojektowana w systemie 2×2 (dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu każda), pozwoli przenieść ruch tranzytowy poza centrum Brzozy, gdzie w tej chwili natężenie wynosi ponad 26 tys. pojazdów dziennie. Jak wskazują dane z Generalnego Pomiaru Ruchu, to obciążenie porównywalne do ruchu na autostradzie A1 między Toruniem a Ciechocinkiem.
Obecny etap budowy jest już opóźniony o około 8 miesięcy w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Dalsze odcinki S10 są na etapie uzyskiwania odpowiednich pozwoleń, a początkowy plan zakładał, iż ZRID dla tej części projektu zostanie wydany nie później niż w marcu tego roku.
Zgodnie z harmonogramem, zakończenie budowy obwodnicy Brzozy planowane jest na kwiecień 2026 roku, natomiast odcinek Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy ma być gotowy do sierpnia 2026 roku.
Drogi w Polsce w wielu miejscach są przeskalowane, a w innych zbyt wąskie
Znajdziesz nas w Google News