Firma Metrolinx, odpowiedzialna za rozwój transportu publicznego w regionie Greater Toronto and Hamilton Area, ogłosiła rozpoczęcie prac tunelowych na odcinku między stacjami Jane a Mount Dennis. To właśnie tam wystartowała druga TBM Rexy, która dołączyła do swojej bliźniaczki Renny, drążącej już jedną z dwóch nitek tunelu.
Prace prowadzone są pod gęsto zabudowanym obszarem miejskim, co stanowi wyzwanie zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym. Maszyny TBM mają do pokonania ponad 6 km, co ma zająć około 20 miesięcy. Linia 5 będzie przebiegać ze Scarborough na wschodzie, przez śródmieście Toronto i na zachód do Mississaugi.
ECWE to przedłużenie linii LRT (Light Rail Transit) o 9,2 km (część będzie naziemna), które połączy stację Mount Dennis z nową stacją Renforth Drive. Docelowo linia ma zostać rozbudowana do lotniska Pearson, zapewniając szybki i wygodny transport publiczny dla tysięcy pasażerów.
Prace prowadzone są przez konsorcjum West End Connectors, w którego skład wchodzą takie firmy jak Aecon, Dragados i Ghella. Projekt został opracowany przez biuro Arup. Szczególną uwagę zwrócono na integrację systemów transportowych, zapewnienie odpowiedniej wentylacji tuneli, systemy ewakuacyjne oraz komfort podróżnych.
Rozbudowa skróci czas przejazdu między zachodnią częścią miasta, a jego centrum. Nowa linia kolejowa docelowo odciąży zatłoczone trasy autobusowe i metra, poprawi też dostęp do lotniska oraz centrów biznesowych. Na trasie powstanie siedem stacji.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace tunelowe i przygotowania do budowy stacji. Cała trasa ma być gotowa w latach 2029–2030.
Przeczytaj także: CPK. Jest wykonawca tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi