Niemal 40 nowych umów i aneksów do umów najmu, dodatkowo zakończona z sukcesem rozbudowa Nowej Górnej i modernizacje lokali kluczowych najemców – 2024 rok dla Greenman Poland był okresem wielowymiarowego rozwoju oferty oraz umacniania pozycji centrów na lokalnych rynkach.
– Patrząc na kilka ostatnich lat, miniony rok był rekordowy dla nas pod względem liczby transakcji z najemcami. Skala podpisanych w 2024 roku aneksów z wieloletnimi partnerami biznesowymi z różnych segmentów potwierdza konkurencyjność centrów i parków handlowych z portfela Greenman Poland. Wiele marek postrzega je dziś jako strategiczne lokalizacje convenience dla swojej ekspansji, stawiając na wieloletnią współpracę. Najemcy doceniają stabilność naszych obiektów handlowych, dostęp do chłonnych rynków konsumenckich w dużych miastach, a także wyniki, jakie zapewniamy – mówi Karolina Nitowska, Leasing Director w Greenman Poland. – Co więcej, fakt, iż nasze centra i retail parki podążają za zmieniającymi się dynamicznie trendami rynkowymi, m.in. dzięki modernizacjom i rozbudowom, a także stale dopasowują się do potrzeb zakupowych klientów, czyni je atrakcyjnymi i perspektywicznymi lokalizacjami biznesowymi. Miniony rok w pełni potwierdził ten potencjał, stanowiąc jednocześnie solidną podstawę do optymistycznych prognoz na 2025 rok i kolejne lata – dodaje.
Które marki doceniły silną pozycję rynkową centrów i zainwestowały w długofalową współpracę? W Nowych Czyżynach na aneksy zdecydowały się m.in. home&you, CCC, Domino’s Pizza, Silver Dragon, Kodano Optyk, Silcare, Czas Na Herbatę. Na dłużej w Nowych Bielawach pozostały m.in: Rossmann, który dodatkowo zwiększył powierzchnię, CCC, Esotiq, Giacomo Conti, Kubenz, Bialcon, Kodano Optyk, a w Nowej Górnej: CCC, Yves Rocher, Torre, mBank, Express Ilustrowany oraz eSmoking World. Zyskał także Park Handlowy Włocławek, w którym umowy przedłużyły marki tak najważniejsze dla jego pozycji jak Media Expert i Martes Sport.
Nowe marki, nowe koncepty rynkowych liderów
W centrach z portfolio Greenman Poland nie zabrakło także nowości. Dzięki zakończonej w 2024 roku rozbudowie o wolnostojący retail park oferta Nowej Górnej została wzbogacona o marki Sinsay, Action, KiK i Maxi Zoo, a sam obiekt przekształcił się w kompleks convenience. Ponadto w Nowych Bielawach, zadebiutował m.in. Empik, a w Nowych Czyżynach otworzyły się lokale Lajkonik Piekarnia i Cukiernia, Cloudshop oraz butik modowy Whisper.
– Oferta centrów stale się rozwija o marki, które dopełniają i uatrakcyjniają tenant-mix. Dzięki swoim atutom oraz ostatnim inwestycjom obiekty w Toruniu, Krakowie i Łodzi przyciągają znane brandy lifestylowe, które dążą do umacniania swojej pozycji na kluczowych dla ich rozwoju lokalnych rynkach. Dojrzałość tych centrów oraz ich ugruntowana pozycja czynią je szczególnie wartościowymi dla najemców. Ten trend był wyraźnie widoczny w 2024 roku, zwłaszcza przy okazji otwarć takich marek jak Empik, Action czy Sinsay – mówi Karolina Nitowska.
Wyraźny trend
W 2024 roku w aktywności leasingowej Greenman Poland wyraźnie zaznaczył się jeszcze jeden trend. Coraz więcej wieloletnich najemców, przedłużając umowę, decyduje się jednocześnie na modernizację lokali i wprowadzenie najnowocześniejszych konceptów handlowych. W samych tylko Nowych Bielawach takie inwestycje w minionym roku zrealizowały tak duże sieci jak Rossmann i Douglas. W ramach zbliżającej się relokacji podobne prace wykona też Giacomo Conti. Również marka Esotiq, doceniając potencjał Nowych Bielaw, zdecydowała się na modernizację do najnowszego konceptu. CCC z kolei, podpisując aneksy, zapowiedziało prace remontowe we wszystkich trzech centrach.
– Miniony rok był dla naszych centrów także okresem unowocześniania oferty. W porównaniu do 2023 roku odnotowaliśmy znaczący wzrost liczby marek, które zdecydowały się na modernizację swoich lokali z jednoczesnym odświeżeniem konceptu oraz wprowadzeniem rozwiązań omnichannelowych, takich jak click&collect. W efekcie nasze centra stają się coraz lepiej dopasowane do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów, skutecznie odpowiadając na dynamiczne zmiany rynkowe – dodaje Leasing Director.
Tę strategię wynajmu Greenman Poland ma w planach kontynuować w 2025 roku. – Kolejne umowy znajdują się w tej chwili w fazie negocjacji, a liczba najemców zainteresowanych podpisaniem aneksów, rozwijaniem współpracy oraz realizacją modernizacji systematycznie rośnie, co stanowi pozytywny sygnał na rok 2025. Ożywienie jest widoczne we wszystkich naszych obiektach – podsumowuje.