Katowice zmieniają się w jedno z najnowocześniejszych centrów komunikacyjnych w Polsce. Trwa zakrojona na szeroką skalę modernizacja węzła kolejowego, w ramach której powstają nowe tory, wiadukty, perony i obiekty inżynieryjne. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”, ma zwiększyć przepustowość linii oraz oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego.
Nowe wiadukty i tory – serce inwestycji
W rejonie stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, budowany jest nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 metrów. Trzy z nich są już gotowe, dwa wznoszone, a na kolejnych trzech powstają podpory. Konstrukcje przystosowane będą do obsługi wszystkich typów pociągów, a dzięki przeplotom torowym ruch kolejowy stanie się bezkolizyjny. Pierwsze pociągi nowym torem w kierunku Załęża pojadą jeszcze w tym roku.
Prace w całych Katowicach
Od Katowic Szopienic Południowych po Piotrowice powstanie łącznie 100 km nowych torów i 321 rozjazdów. Na stacji Katowice Ligota budowane są nowe perony oraz wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką. W centrum miasta wznoszony jest wiadukt nad ul. Mikołowską, a na stacji Katowice zakończono przebudowę peronu nr 1. Kolejne perony i windy dla pasażerów powstaną do 2026 r.
W ramach projektu powstają także nowe przystanki: Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet, Katowice Morawa i Katowice Kokociniec. Modernizowane są stacje Katowice Zawodzie, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.
Logistyka i skala prac
Każdego dnia na budowie pracuje około 1000 osób, a w teren wyjechało już ponad 500 maszyn. Modernizacja obejmuje 140 obiektów inżynieryjnych, a jej kluczowym elementem będzie nowe centrum sterowania ruchem w Katowicach, które zapewni bezpieczne prowadzenie pociągów między Sosnowcem a Tychami.
Wartość i harmonogram inwestycji
Całość prac na linii Będzin – Katowice Piotrowice to część większego projektu modernizacji odcinków linii E 65, o łącznej wartości około 7 mld zł. Zakończenie robót w Katowicach planowane jest w 2028 roku, a ich efektem będzie szybsza, bezpieczniejsza i bardziej dostępna kolej w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.