Centra handlowe typu outlet od lat cieszą się popularnością wśród konsumentów poszukujących atrakcyjnych okazji cenowych. W obliczu dynamicznych zmian na rynku handlu detalicznego, stałej konkurencji ze strony tradycyjnych galerii oraz rozwoju kanałów e-commerce centra outletowe stoją przed wyzwaniami dotyczącymi utrzymania rentowności i atrakcyjności. W jaki sposób właściciele i zarządcy tych obiektów próbują zachować konkurencyjność i dostosować się do nowych realiów rynkowych? Odpowiedzi na te pytania udzielają redakcji Omnichannelnews.pl eksperci rynku centrów outletowych: Krzysztof Gaczorek, Prezes Zarządu KG Group oraz Thomas Reichenauer, współzałożyciel i dyrektor zarządzający ROS Retail Outlet Shopping.
W jakiej kondycji jest rynek centrów typu outlet w Polsce?
Krzysztof Gaczorek, KG Group: Aktualna sytuacja na rynku centrów typu outlet w Polsce jest stabilna i korzystna dla inwestorów. choćby w najtrudniejszym – pandemicznym okresie centra outletowe utrzymały sprzedaż na prognozowanym poziomie.
W kolejnych latach należy spodziewać się dalszego rozwoju tego segmentu rynku, z uwzględnieniem trendów dotyczących ofert premium. Bardzo istotną rolę odegra także kreowanie doświadczeń zakupowych – zwłaszcza w kontekście nowej grupy zakupowej, jaką stanowi pokolenie Z – i wdrażanie działań opartych na zrównoważonym rozwoju.
Czy rozwój handlu e-commerce ma znaczący wpływ na rentowność centrów typu outlet?
K.G: Doświadczenia rynkowe wskazują, iż takie centra są odporne na wzrost branży e-commerce. Oferują one unikatowe doświadczenie zakupów. Wynika ono między innymi z tego, iż klienci mogą korzystać ze starannie zaaranżowanej przestrzeni handlowej, wysokiej jakości obsługi personelu sklepów i korzystnej ofercie cenowej. Możliwość dotykania, przymierzania i porównywania produktów na miejscu wciąż pozostaje atrakcyjną propozycją, niemożliwą do odwzorowania w środowisku cyfrowym.
Nowoczesne centra outletowe inwestują w tworzenie kompleksowej oferty, na którą składają się nie tylko sklepy, ale i punkty gastronomiczne czy wydarzenia. To przyciąga klientów szukających kompleksowego doświadczenia, a nie tylko zakupów.
Klienci coraz częściej zwracają uwagę na produkty unikatowe, dopasowane do ich potrzeb. Outlety mogą zaoferować szeroki wybór marek, kolorów i rozmiarów, by odpowiedzieć na trend personalizacji i indywidualizacji, dając klientowi szansę znalezienia „perełki”.
Jakie są największe różnice w komercjalizacji między centrum wyprzedażowym a tradycyjnym? Jakie tu widać największe wyzwania?
Thomas Reichenaue, ROS Retail Outlet Shopping: Centra outlet stanowią wyzwanie w zakresie komercjalizacji powierzchni, ponieważ ich założeniem jest handel produktami w cenach obniżonych o co najmniej 30 proc.. Penetracja rynku najemców przebiega w związku z tym w większej staranności. Chodzi tu nie tylko o model, w którym funkcjonuje najemca, ujmujący kanał outletowy, ale także atrakcyjność rynkową marki. Jesteśmy bardzo zadowoleni, iż marki coraz częściej uznają centra wyprzedażowe za dochodowy kanał dystrybucji, również w czasie minionej pandemii i rosnącej inflacji. Jako zarządca centrów outletowych jesteśmy również bardziej zorientowani na konsumenta, co oznacza inwestowanie w najnowocześniejszy marketing – zarówno tradycyjny jak i digitalowy. Także komercjalizacja obiektu jest bardziej proaktywna, wymaga ona sprawnego zarządzania aktywami. Rozwiązaniem stosowanym przez operatorów centrów outlet jest rozbudowa ich powierzchni celem uatrakcyjnienia oferty, co sprawia, iż centrum staje się jeszcze bardziej atrakcyjne i daje jeszcze więcej możliwości.
Ważna jest przemyślana polityka stosowana wobec najemców. Jako ROS Retail Outlet Shopping stosujemy kompleksowe podejście 360 stopni, w którym szczególny nacisk kładziemy na zrozumienie potrzeb naszych klientów oraz partnerów biznesowych.
W jaki sposób – poza oferowaniem obniżek cen – centra outletowe mogą konkurować z tradycyjnymi?
T.R: Nowa generacja centrów typu outlet ma być idealnym miejscem zakupów, spełniającym rosnące wymagania klientów. Dlatego oferta powinna być coraz bardziej zróżnicowana, a kategorii powinno być coraz więcej, a wśród nich marki modowe, sportowe, wyposażenia wnętrz czy kosmetyczne. Ważne zagadnienie stanowi oferta gastronomiczna, która pozwoli wydłużyć czas pobytu w obiekcie. Centrum outletowe nie może dziś funkcjonować bez wypełniania założeń strategii ESG – i to we wszystkich jej aspektach: ekologicznych, społecznych i tych dotyczących praktyk zarządczych. Działania marketingowe powinny wychodzi poza schemat i włączać w obieg elementy cyfrowe. Wbrew pozorom marketing centrów outletowych wiąże się z wyższymi – niż w standardowym centrum – wymaganiami.
Architektura, doświadczenie zakupowe, a także nowoczesny mix kategorii i marek są w tej chwili w równym stopniu istotne.
Czy istnieją określone regiony lub lokalizacje, w których centra wyprzedażowe rozwijają się najbardziej?
T.R: Obecnie Wielka Brytania jest jednym z najbardziej nasyconych rynków outletowych w Europie, ale to Niemcy, Francja, Hiszpania i kraje Europy Środkowo – Wschodniej wykazują największy potencjał. Jak wskazano w raporcie Ecostra Outlet Centre Performance Report 2023, Niemcy i Francja, a następnie Hiszpania są głównymi rynkami, na których marki starają się rozwijać. Jednak w Niemczech wyzwanie stanowi biurokracja przy uzyskiwaniu pozwoleń na budowę. Francja jest atrakcyjnym rynkiem z wieloma funkcjonującymi od lat centrami outletowymi, ale obiekty te wymagają modernizacji. Hiszpański rynek detaliczny skorzystał na odbiciu turystyki po pandemii Covid-19, co stymuluje wzrost sprzedaży w centrach typu outlet. Polska jest ważnym rynkiem, szczególnie dla nas, ze względu na trzy działające tu nasze outlety. W ostatnich latach rynek ten gwałtownie się rozwija i staje się coraz bardziej interesujący dla partnerów międzynarodowych marek. Po rozbudowie Designer Outlet Warszawa w przeprowadzonej w 2021 roku w ostatnim kwartale tego roku zostanie otwarte powiększone centrum Designer Outlet Gdańsk.
Każda lokalizacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia, m.in. ze względu na kwestię demografii społecznej i obszaru oddziaływania.
Dziękujemy za rozmowę.