Obwodnica Trydentu — kluczowa trasa do tunelu Brenner już w budowie
Jak informuje portal RailFreight.com, prace nad obwodnicą Trydentu otrzymały zielone światło. Inwestycja zostanie wykonana do 2026 roku, a dwutorowa linia kolejowa będzie czynna już w grudniu bieżącego roku. Całkowity koszt projektu wynosi 960 mln euro, z czego 934 mln euro będzie finansowane z włoskiego instrumentu Recovery and Resilience Facility.
Zamówienie przyznano włoskiemu konsorcjum pod przewodnictwem koncernu Webuild (51%). Spółka współpracuje z firmami: Ghella (35%), Collinim (10%), Seli (4%) – ta ostatnia to spółka zależna Webuild.
Czytaj również: Austria planuje ograniczenia w ruchu dla ciężarówek. Zmiany w Tyrolu
Nowy odcinek połączy Acquavivę, na południe od Trydentu, z Roncafortem, na północy miasta. To właśnie tutaj linia połączy się z linią Verona–Brenner. Inwestycja umożliwi dostęp do Austrii, co w konsekwencji ułatwi dostęp do reszty Europy. Prace będą polegały na realizacji nowej dwutorowej linii kolejowej o długości około 13 kilometrów, z czego 11 kilometrów będzie w tunelu.
Brenner Base Tunnel project celebrates major breakthrough https://t.co/85OY4HWh2x #news #rail #trains pic.twitter.com/1NsXlF4U01
— Railpage (@railpage) April 2, 2023
Czytaj również: Berlin zadecydował. Nie będzie bardziej rygorystycznych celów klimatycznych
Sam tunel Brenner (Brenner Base Tunnel, BBT) to kolejowe podziemne połączenie o długości 55 km, które w 2032 r. ma spiąć Innsbruck w Austrii z włoską Fortezzą. Inwestycja ta jest częścią linii kolejowej, która umożliwi dostęp do południowego wejścia do tunelu pod przełęczą Brenner.
BBT będzie się składać z dwóch równoległych tuneli, każdy o szerokości 8,1 m, zlokalizowanych w odległości 40–70 m od siebie, spiętych co 333 m tunelami ewakuacyjnymi. Każdy z tuneli głównych zostanie wyposażony w pojedynczy tor i będzie obsługiwał jeden kierunek ruchu.
Obwodnica Trydentu otrzymała zielone światło. To jeden z najważniejszych odcinków Tunelu Brenner
Obecnie w ramach projektu budowy tunelu Brenner na granicy włosko-austriackiej pracuje maszyna Tunel-Boring Machine. Obecnie urządzenie wykopało ponad 14 kilometrów w ciągu ostatnich czterech lat.
Important milestone reached in the construction of the #BrennerBaseTunnel – congratulations from the whole #ScandriaAlliance membership! Once completed, the tunnel will enable major advances towards more #sustainabletransport along the #ScandriaCorridor. https://t.co/MrLqqvaxsT
— Scandria®Alliance (@ScandriaAll) March 31, 2023
Tymczasem drążenie tunelu po stronie włoskiej dotarło już do granicy z Austrią. Tunelowa obwodnica docelowo jednym z dojazdów (od południowej strony) tunelu kolejowego Brenner. Do jej wydrążenia zmobilizowano cztery maszyny TBM. Na końcach obu tuneli umieszczono po dwie maszyny, tak aby pracowały równocześnie. Dzięki temu spotykają się w połowie drogi po wydrążeniu swoich odcinków. Przewiduje się, iż dzienny postęp w drążeniu wyniesie od 15 do 20 m. Według szacunków RFI budowa potrwa około trzech i pół roku, z czego dwa lata potrwają prace związane z drążeniem.
ÖBB zainwestuje w infrastrukturę kolejową ponad 3 miliardy euro!