Kluczowa trasa do Tunelu Brenner z pozwoleniem. Koszt? 960 mln euro

1 rok temu
Obwodnica Trydentu jest kluczowym elementem zapewniającym dostęp do tunelu bazowego Brenner po stronie włoskiej. Dzięki tej inwestycji będzie możliwe skrócenie czasu podróży między Austrią a Włochami. Tunel Brenner to jeden z najważniejszych projektów korytarza TEN-T Skandynawia — Morze Śródziemne. Planowana inwestycja zostanie oddana do użytku w 2032 roku. Tunel Brenner połączy Włochy i Austrię pod Alpami, z Fortezza do Innsbrucka, skracając czas podróży o 70 procent: z 80 minut do 25 minut.

Obwodnica Trydentu — kluczowa trasa do tunelu Brenner już w budowie

Jak informuje portal RailFreight.com, prace nad obwodnicą Trydentu otrzymały zielone światło. Inwestycja zostanie wykonana do 2026 roku, a dwutorowa linia kolejowa będzie czynna już w grudniu bieżącego roku. Całkowity koszt projektu wynosi 960 mln euro, z czego 934 mln euro będzie finansowane z włoskiego instrumentu Recovery and Resilience Facility.

Zamówienie przyznano włoskiemu konsorcjum pod przewodnictwem koncernu Webuild (51%). Spółka współpracuje z firmami: Ghella (35%), Collinim (10%), Seli (4%) – ta ostatnia to spółka zależna Webuild.

Czytaj również: Austria planuje ograniczenia w ruchu dla ciężarówek. Zmiany w Tyrolu

Nowy odcinek połączy Acquavivę, na południe od Trydentu, z Roncafortem, na północy miasta. To właśnie tutaj linia połączy się z linią VeronaBrenner. Inwestycja umożliwi dostęp do Austrii, co w konsekwencji ułatwi dostęp do reszty Europy. Prace będą polegały na realizacji nowej dwutorowej linii kolejowej o długości około 13 kilometrów, z czego 11 kilometrów będzie w tunelu.

Brenner Base Tunnel project celebrates major breakthrough https://t.co/85OY4HWh2x #news #rail #trains pic.twitter.com/1NsXlF4U01

— Railpage (@railpage) April 2, 2023

Czytaj również: Berlin zadecydował. Nie będzie bardziej rygorystycznych celów klimatycznych

Sam tunel Brenner (Brenner Base Tunnel, BBT) to kolejowe podziemne połączenie o długości 55 km, które w 2032 r. ma spiąć Innsbruck w Austrii z włoską Fortezzą. Inwestycja ta jest częścią linii kolejowej, która umożliwi dostęp do południowego wejścia do tunelu pod przełęczą Brenner.

BBT będzie się składać z dwóch równoległych tuneli, każdy o szerokości 8,1 m, zlokalizowanych w odległości 40–70 m od siebie, spiętych co 333 m tunelami ewakuacyjnymi. Każdy z tuneli głównych zostanie wyposażony w pojedynczy tor i będzie obsługiwał jeden kierunek ruchu.

Źródło: Webuild

Obwodnica Trydentu otrzymała zielone światło. To jeden z najważniejszych odcinków Tunelu Brenner

Obecnie w ramach projektu budowy tunelu Brenner na granicy włosko-austriackiej pracuje maszyna Tunel-Boring Machine. Obecnie urządzenie wykopało ponad 14 kilometrów w ciągu ostatnich czterech lat.

Important milestone reached in the construction of the #BrennerBaseTunnel – congratulations from the whole #ScandriaAlliance membership! Once completed, the tunnel will enable major advances towards more #sustainabletransport along the #ScandriaCorridor. https://t.co/MrLqqvaxsT

— Scandria®Alliance (@ScandriaAll) March 31, 2023

Tymczasem drążenie tunelu po stronie włoskiej dotarło już do granicy z Austrią. Tunelowa obwodnica docelowo jednym z dojazdów (od południowej strony) tunelu kolejowego Brenner. Do jej wydrążenia zmobilizowano cztery maszyny TBM. Na końcach obu tuneli umieszczono po dwie maszyny, tak aby pracowały równocześnie. Dzięki temu spotykają się w połowie drogi po wydrążeniu swoich odcinków. Przewiduje się, iż dzienny postęp w drążeniu wyniesie od 15 do 20 m. Według szacunków RFI budowa potrwa około trzech i pół roku, z czego dwa lata potrwają prace związane z drążeniem.

ÖBB zainwestuje w infrastrukturę kolejową ponad 3 miliardy euro!

Idź do oryginalnego materiału