Handel internetowy jest nieodłączną częścią życia Polek i Polaków, a próba zrozumienia zachowań konsumenckich stała się kluczowa dla zapewnienia im jak najlepszego doświadczenia zakupowego. Im lepsze wrażenia po zakupach w e-sklepie, tym większe prawdopodobieństwo, iż kupujący odwiedzi go ponownie.
Raport operatora płatności Tpay „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025” analizuje zwyczaje zakupowe i płatnicze konsumentów, a także to, jak kobiety i mężczyźni poruszają się w świecie zakupów online.
Kobiety kupują regularnie, mężczyźni planują
Polscy e-konsumenci kupują w sieci regularnie: aż 54 proc. klika “Kup teraz” co najmniej 2-3 razy w miesiącu. Z taką częstotliwością robi zakupy 66 proc. kobiet i 58 proc. mężczyzn, co może sugerować, iż kobiety chętniej wykorzystują zakupy online do bieżącego zaopatrywania się w różne produkty, być może częściej korzystając z promocji lub sięgając po nowości.
Z kolei wyższy odsetek mężczyzn robiących zakupy raz w miesiącu (23 proc. mężczyzn kontra 19 proc. kobiet) i raz na kilka miesięcy (17 proc. mężczyzn i 14 proc. kobiet) może świadczyć o tym, iż mężczyźni częściej planują zakupy, być może kupując jednorazowo w większej liczbie sklepów, o wyższej wartości koszyków.
Kto jest bardziej mobilny?
Ponad 50 proc. respondentów deklaruje, iż telefon jest ich pierwszym wyborem podczas zakupów w sieci. Dużo mniejszą popularnością cieszy się laptop i komputer stacjonarny (odpowiednio 28 proc. i 18 proc.). E-zakupy na tablecie jako ulubionym urządzeniu deklaruje jedynie 2 proc. ankietowanych. telefony są dominującym narzędziem zakupowym dla obu płci, co odzwierciedla ogólny trend mobilności w e-commerce. Jednak to kobiety są zadeklarowanymi fankami m-commerce: aż 62 proc. z nich najchętniej kupuje przez telefona (dla porównania – podobną deklarację składa tylko 41 proc. mężczyzn). Pozostałe urządzenia są dużo mniej popularne: przywiązanie do nich deklaruje co czwarta kobieta i niemal co szósty mężczyzna.
– Można przypuszczać, iż kobiety wybierają telefony ze względu na wygodę i dostępność
urządzenia w każdej chwili. Mężczyźni pozostają wierni większym ekranom ze względu na komfort korzystania z nich oraz mniej impulsywne, rzadsze zakupy. To cenna wskazówka dla sklepów internetowych, które kierują swoją ofertę szczególnie do jednej z płci, i tym bardziej, jeżeli dany e-commerce zderzy ją z własnymi wynikami sprzedażowymi – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
“Męskie” i “kobiece” metody płatności
BLIK zdominował rynek płatności online, po raz kolejny zyskując miano ulubionej metody płatności Polaków: jest pierwszym wyborem od kilku edycji badania Tpay, w tym roku dla aż 58 proc. ankietowanych. Częściej wybierają go kobiety, niż mężczyźni (odpowiednio 61 proc. i 56 proc.). Jednym z czynników budujących popularność BLIKA jest jego działanie na urządzeniach mobilnych, które są pierwszym wyborem większości e-konsumentów. jeżeli klient kupuje przez telefona, akceptacja transakcji lub możliwość skopiowania 6-cyfrowego kodu BLIK na tym samym urządzeniu pozwala szybciej sfinalizować zakup.
Ciekawych danych dostarcza analiza innych metod płatności. O ile w przypadku kobiet możemy mówić o dominacji BLIKA, to płatność kartą zdecydowanie chętniej wybierają mężczyźni: 14 proc. wskazuje tę metodę jako swoją ulubioną, podczas gdy podobny wybór deklaruje tylko 8 proc. kobiet. Pozostałe metody, w tym przelew online (tzw. Pay-By-Link) czy przelew tradycyjny cieszą się podobnym zainteresowaniem.
Oszustwa w sieci: czy widać różnice?
Kobiety i mężczyźni mają nieco odmienne preferencje płatnicze i zakupowe, jednak obie płcie są tak samo narażone na próby oszustwa podczas zakupów online. Z danych raportu Tpay wynika, iż niemal tyle samo mężczyzn i kobiet próbowano oszukać w ciągu ostatniego roku (odpowiednio 17 proc. i 19 proc.). Kobiety nieco częściej (14 proc. versus 10 proc.) faktycznie padały ofiarą oszustów.
Niestety, liczba wyłudzeń pieniędzy czy danych osobowych wciąż rośnie, co sprawia, iż większe znaczenie ma wybór zaufanych sprzedawców, bezpiecznych metod płatności i edukacja konsumentów. – Akcje społeczne i informacyjne, ale także edukacyjne organizowane przez sklepy z pomocą operatorów płatności, są ważnym elementem budowania konsumenckiej świadomości. Warto, by sklepy wyjaśniały, kto jest ich integratorem płatności czy w jaki sposób można u nich zapłacić – dodaje Dawid Cichy z Tpay.
Sklepy internetowe powinny uwzględniać preferencje mobilne kobiet, popularność BLIKA, czy przywiązanie mężczyzn do tradycyjnych metod płatności. Jednocześnie, zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i edukacja klientów pozostają najważniejsze dla budowania zaufania i pozytywnych doświadczeń zakupowych, niezależnie od płci.