Przed laty spalinowóz obsługiwał połączenia pasażerskie na terenie Dolnego Śląska. Wraz z upływem czasu mocno wyeksploatowany został odstawiony na boczny tor. Idea przywrócenia lokomotywy do stanu z okresu lata świetności narodziła się we wrocławskim Klubie Sympatyków Kolei (KSK). W ciągu czterech lat intensywnych prac pojazd był przygotowywany do uzyskania pełnej sprawności technicznej. Odtworzono także jego dawną malaturę. W kwietniu br. pomyślnie przeszedł jazdę próbną oraz otrzymał wszystkie niezbędne dopuszczenia do ruchu, a wczoraj zestawiony ze składem historycznych wagonów pasażerskich z gracją zaprezentował się na dolnośląskich torach.
Trasa inauguracyjnego przejazdu została zaplanowana w taki sposób, by przemierzać szlaki, którymi niegdyś lokomotywy SP42 kursowały codziennie. Pociąg wyruszył z Wrocławia Głównego do Legnicy i z powrotem, przejeżdżając przez takie miejscowości jak Środa Śląska, Malczyce, Rokitki, Miłkowice, Legnica, Jawor, Rogoźnica, Strzegom oraz Jaworzyna Śląska. Wydarzenie przyciągnęło wielu miłośników kolei.
Uczestnicy przejazdu mieli nie tylko okazję, by z bliska przyjrzeć się innym historycznym pojazdom (np. ustawione jako pomniki w Legnicy tj. parowóz Ty2 i elektrowóz ET21, czy też znajdujący się w składzie wagon „Bautzen 84”, który został udostępniony przez firmę ALS). Ponadto mogli obejrzeć interesujące obiekty i elementy infrastruktury kolejowej takie jak stacja Malczyce, legnicki dworzec oraz sygnalizacja kształtowa w Rogoźnicy, której eksploatacja powoli dobiega końca.
O lokomotywie SP42
Seria pojazdów SP42 powstała na podstawie tzw. Stonki, czyli lokomotywy SM42 – historia tej konstrukcji sięga aż 1959 r. Produkcja spalinowozów, które obsługiwały przewozy pasażerskie, rozpoczęła się 10 lat później. Potocznie nazywano je „Kociołkami”, gdyż były wyposażone w kocioł grzewczy WB-5. W tamtych latach wiele pociągów wykorzystywało ogrzewanie parowe.
SP42-001 jako pierwsza przedstawicielka serii powstała w 1969 roku. Co interesujące w 1970 roku otrzymała przydział do MD Wrocław Główny. Następnie przeniesiono ją do Dzierżoniowa a później do Oleśnicy. Dwukrotnie i najdłużej stacjonowała w Legnicy. O wyjątkowości naszej »1« świadczy również to, iż zamykała połączenie do Karpacza z pociągiem pasażerskim w 2000 r. – informuje KSK z Wrocławia.
Lokomotywa SP42-001 została wyprodukowana w fabryce Fablok Chrzanów. Była eksploatowana do 2004 r. Następnie została odstawiona przez następne lata w Jeleniej Górze. Do Klubu Sympatyków Kolei z Wrocławia trafiła w 2012 r. – została podarowana przez PKP Cargo. Proces renowacji spalinowozu wsparła również firma Cargounit.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- „Kolejowe szlaki Dolnego Śląska”