Podlaskie koleje przechodzą dynamiczne zmiany. Zrealizowane w ubiegłym roku inwestycje w kolej na Podlasiu sprawiły, iż podróżowanie po regionie jest szybsze, wygodniejsze i bardziej dostępne. Nowoczesne przystanki, przywracane połączenia i rozwój międzynarodowej trasy Rail Baltica to tylko niektóre z działań, które zmieniają kolejowy krajobraz Podlasia.
Inwestycje w kolej na Podlasiu
Ostatni rok to intensywna praca nad poprawą infrastruktury kolejowej w województwie podlaskim. W ramach prowadzonych inwestycji w kolej na Podlasiu powstały nowe przystanki, a istniejące zostały gruntownie zmodernizowane. Podjęto również kroki w celu zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego mniejszych miejscowości, co umożliwia łatwiejszy dostęp do kolei mieszkańcom regionu.
Wielkie zmiany objęły również główne linie kolejowe. Zmodernizowanie trasy Białystok – Warszawa pozwala teraz na pokonanie tej odległości w zaledwie 90 minut. Tak szybki czas przejazdu to efekt kompleksowej przebudowy torów, stacji i systemów sterowania ruchem. Będąca na ukończeniu modernizacja odcinka Czyżew – Białystok to istotny krok w kierunku lepszej integracji transportowej. Inwestycja objęła 71 km linii kolejowej, 6 stacji i 12 przystanków. Powstało 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami, które zwiększają bezpieczeństwo. W ramach inwestycji powstały nowe perony, bezkolizyjne przejazdy i nowoczesna infrastruktura torowa, pozwalająca na osiąganie prędkości do 200 km/h.
Jednym z kluczowych projektów dla województwa jest Rail Baltica – międzynarodowa linia łącząca Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią. Projekt Rail Baltica będzie kontynuowany – przetarg na budowę odcinka Białystok – Ełk już został ogłoszony. To oznacza kolejne 100 km nowoczesnej linii, a także dalsze poprawy komfortu podróży. Prace zaplanowano na lata 2025-2029, a w tej chwili w na etapie projektowania jest odcinek Ełk – Trakiszki. W ramach tego etapu modernizowana będzie m.in. stacja w Suwałkach.
Serce regionalnej kolei
Białystok zyskał jedną z najnowocześniejszych stacji kolejowych w Polsce. Cztery perony, przejścia podziemne, windy i ruchome schody sprawiają, iż podróżowanie jest łatwiejsze i bardziej komfortowe. Nowa architektura stacji przyciąga uwagę mieszkańców i turystów, a jej funkcjonalność pozwala na obsługę większej liczby pasażerów.
Po latach oczekiwań, Łomża ponownie znajdzie się na kolejowej mapie Polski. Rewitalizacja linii Łapy – Śniadowo – Łomża to projekt, który umożliwi szybkie połączenie miasta z Białymstokiem w mniej niż 1 godzinę i 40 minut. Ta inwestycja w kolej na Podlasiu obejmuje kompleksową modernizację torów na linii Łomża – Śniadowo, budowę nowych przystanków na odcinku Śniadowo – Łapy oraz odtworzenie infrastruktury pasażerskiej. To nie tylko ułatwienie dla mieszkańców, ale także szansa na ożywienie gospodarcze regionu. Lepsza komunikacja oznacza więcej możliwości dla biznesu, turystyki i edukacji.
Wygodne podróże na co dzień
W ubiegłym roku w ramach programu przystankowego powstało i zmodernizowano 15 przystanków, m.in. na trasach Białystok – Czeremcha oraz Sokółka – Suwałki. W grudniu do użytku został oddany ostatni przystanek z tej puli – co ważne, nowy na kolejowej mapie Podlasia – Repczyce w gminie Kleszczele. Dzięki temu mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą łatwiej korzystać z transportu kolejowego. Dodatkowym ułatwieniem są nowo wybudowane parkingi przy przystankach Kleszczele, Repczyce, Augustów Port i Morze oraz stacjach w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i Sidrze, które umożliwiają wygodne przesiadki z samochodu na pociąg.
Z kolei w Augustowie powstało nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym, które znacząco poprawi bezpieczeństwo i organizację przejazdów. Ruch pociągów na stacjach Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanku Szczepki będzie nadzorowany centralnie, z jednej lokalizacji. Dzięki temu zarządzanie ruchem na trasie Sokółka – Suwałki stanie się bardziej efektywne. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów.
Również Hajnówka zyskała na inwestycjach – przebudowa stacji i budowa nowych peronów umożliwią obsługę większej liczby pociągów, w tym dalekobieżnych składów Intercity. Długie składy Intercity będą mogły krzyżować się, czyli mijać w obrębie stacji. Zabudowano także dwa rozjazdy i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Tematem, który wciąż budzi emocje jest powrót kolei do Białowieży. Trasa Hajnówka – Białowieża, niegdyś ważna dla turystów i mieszkańców, od lat nie funkcjonuje. w tej chwili realizowane są rozmowy z PKP oraz lokalnymi władzami na temat jej reaktywacji. Przywrócenie tej linii mogłoby przyczynić się do rozwoju turystyki w Puszczy Białowieskiej i poprawić dostępność komunikacyjną tego wyjątkowego miejsca.
Bezpieczeństwo i regularna konserwacja torów
Modernizacja i nowe inwestycje w kolej na Podlasiu to jedno, ale równie ważne jest bieżące utrzymanie infrastruktury. W ubiegłym roku na terenie Podlasia przeprowadzono liczne prace konserwacyjne, obejmujące naprawę 170 km torów i 150 rozjazdów, wymianę nawierzchni na 40 przejazdach kolejowo-drogowych oraz regularne przeglądy i modernizację peronów oraz oznakowania. Wykorzystano 12 km szyn – 12 tys. podkładów i 32 tys. ton tłucznia. Dzięki tym działaniom podróżowanie koleją jest nie tylko wygodniejsze, ale i bezpieczniejsze.
Podlasie dynamicznie rozwija swoją infrastrukturę kolejową. Dzięki modernizacji torów, budowie nowych przystanków i przywracaniu historycznych połączeń, transport szynowy staje się coraz bardziej atrakcyjny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.
Jak zmienia się kolej na Kujawach? Podsumowanie inwestycji PKP PLK [ZDJĘCIA]