Kolej na Warmii i Mazurach coraz atrakcyjniejsza. Co jeszcze przygotowało PKP? [ZDJĘCIA]

21 godzin temu

Kolej na Warmii i Mazurach przeszła w ostatnich latach spore zmiany, poprawiając komfort podróżowania mieszkańców regionu. Przebudowane perony, nowe przejścia podziemne, a także rozbudowane systemy sterowania ruchem kolejowym to tylko niektóre z usprawnień, jakie zastosowano. Inwestycje w Ełku, Olsztynie, Giżycku czy Ostródzie sprawiają, iż podróż pociągiem staje się wygodniejsza, szybsza i bardziej bezpieczna.

Jak rozwija się kolej na Warmii i Mazurach?

Ogromne zmiany przeszła infrastruktura kolejowa w Ełku, który stał się kluczowym punktem na kolejowej mapie regionu. Stacja, będąca częścią międzynarodowego korytarza Rail Baltica, została całkowicie zmodernizowana. Trzy perony, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, nowoczesne windy oraz długie, przestronne przejście podziemne, poprawiły poziom obsługi podróżnych. Przebudowane skrzyżowania drogowo-kolejowe w mieście zwiększają bezpieczeństwo, eliminując kolizje między ruchem drogowym a kolejowym. Na rzece Ełk powstał także nowy most kolejowy. W przypadku inwestycji w kolej na Warmii i Mazurach, nie zapomniano także o transporcie towarowym. Połączenie stacji Ełk z Ełkiem Towarowym, przebudowa torów oraz nowoczesne centrum sterowania ruchem to rozwiązania, które poprawiają logistykę przewozów i otwierają nowe możliwości dla przemysłu. Inwestycja w Ełku kosztowała 612 mln zł netto i została dofinansowana ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

PKP PLK

Również stolica województwa również doczekała się spektakularnych zmian. Przebudowane perony na stacji Olsztyn Główny, z wygodnymi wiatami i nowoczesnymi systemami informacji pasażerskiej sprawiają, iż pasażerowie mogą cieszyć się większym komfortem podróży. Wygodniejsze stały się podróże w kierunku Warszawy, Działdowa, Trójmiasta, Iławy, Ełku, Braniewa oraz Szczytna. Szczególną uwagę poświęcono poprawie dostępności – windy i schody ruchome ułatwiają korzystanie z dworca osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, osobom starszym, rodzicom z dziećmi czy podróżnym z ciężkim bagażem. Wydłużone o około 100 metrów przejście podziemne łączy stację z osiedlem Zatorze, dzięki czemu mieszkańcy zyskali wygodny dostęp do kolei. Nie mniej ważne są zmiany w części towarowej stacji – większa liczba torów przystosowanych do ciężkich składów oraz elektryfikacja kluczowych odcinków pozwalają na efektywniejsze przewozy towarowe i ograniczenie emisji spalin. Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Inwestycje objęły całe województwo

Warmia i Mazury to nie tylko Ełk i Olsztyn. Modernizacją objęto również trasę kolejową nr 38, biegnącą przez Giżycko, Korsze i Stare Juchy. Budowane są nowe, wyższe perony, które ułatwią wsiadanie do pociągów, a elektryfikacja linii pozwoli na wprowadzenie szybszych, bardziej ekologicznych składów. Zmiany są już widoczne na wielu stacjach i przystankach – w Giżycku, Kętrzynie i Wydminach. Docelowo na tej trasie pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, co skróci czas przejazdu między Olsztynem a Ełkiem o prawie godzinę. Pociągi towarowe będą mogły z kolei przyspieszyć do 120 km/h.

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko – Korsze 876 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy).

Również Ostróda przechodzi znaczącą przebudowę. Dwa nowe perony oraz przejście podziemne, wyposażone w windy, zapewnią wygodniejsze podróże. Modernizacja torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej sprawi, iż ruch kolejowy w kierunku Olsztyna i Iławy będzie płynniejszy i bardziej efektywny. Warto też wspomnieć o wzmacnianiu historycznego mostu nad Drwęcą, który po przebudowie będzie mógł obsługiwać cięższe składy. Inwestycja PKP PLK za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.

PKP PLK

Szybsze i bezpieczniejsze podróże

Inwestycje w kolej na Warmii i Mazurach to nie tylko większy komfort, ale także oszczędność czasu. Po zakończeniu wszystkich prac podróż z Olsztyna do Ełku zajmie mniej niż 2 godziny, a pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Nowe systemy sterowania ruchem oraz bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i kierowców. Dzięki tym zmianom kolej stanie się jeszcze bardziej konkurencyjna wobec transportu drogowego.

Warmia i Mazury dynamicznie zmieniają się dzięki modernizacji infrastruktury kolejowej. Nowoczesne stacje, wygodne perony, szybkie połączenia i bardziej ekologiczny transport to efekty inwestycji, które przekształcają kolej w regionie. Zmiany, jakie zachodzą, to efekt ogromnych inwestycji. Fundusze unijne oraz środki krajowe pozwoliły na realizację projektów wartych miliardy złotych.

  • Modernizacja stacji Ełk – koszt 612 mln zł
  • Przebudowa Olsztyna Głównego – koszt 423 mln zł
  • Remont linii Ełk – Giżycko – Korsze – łącznie ponad 1,5 mld zł
  • Prace w Ostródzie – ponad 250 mln zł

Dzięki tym środkom kolej w regionie zyskuje drugie życie, a podróżni mogą cieszyć się nowoczesnym, szybkim i wygodnym transportem.

PKP szykuje rekordowe inwestycje kolejowe! To te linie obejmie modernizacja

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału