Koleje Dolnośląskie na zakupach. Nowe Elfy II zasilą tabor przewoźnika dzięki umowie z PKO BP

3 tygodni temu

Na terenie Dolnego Śląska pojawią się kolejne nowe pociągi w charakterystycznych żółto-białych Barwach. 29.08 (czwartek) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego (UMWD) Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich (KD) i Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz podpisali kontrakt na dostawę 10 nowoczesnych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Jego zakres przewiduje także tzw. prawo opcji na zamówienie dodatkowych 10 jednostek. Finalizacja zakupu pojazdów z rodziny Elf była możliwa dzięki kontynuacji partnerstwa finansowego na linii KD – PKO Bank Polski. We wtorek 27 sierpnia br. spółki zawarły umowę kredytową o łącznej wartości 480 mln zł, z czego 400 mln zł to kredyt inwestycyjny, a pozostałe 80 mln zł kredyt obrotowy.

Zarząd Kolei Dolnośląskich podjął uchwałę w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty na dostawę 10 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji na kolejne 10 pojazdów – przekazał do informacji publicznej w ubiegłym tygodniu Damian Stawikowski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.

Niedługo później przedstawiciele KD i PKO BP podpisali umowę zapewniającą finansowanie tej inwestycji. Zgodnie z zapowiedziami Damiana Stawikowskiego, dziś podczas oficjalnej konferencji sfinalizowano zakup nowych pojazdów od bydgoskiej Pesy. W rezultacie liczba Elfów II w parku taborowym dolnośląskiego przewoźnika zwiększy się z 25 do 35 jednostek. Ostatnia transza pojazdów z nowego zamówienia ma zostać zrealizowana najpóźniej w czerwcu 2026 r.

Wychodzimy naprzeciw potrzebom Dolnoślązaków, którzy pokochali kolej. Z roku na rok odnotowujemy kolejne rekordy przewozowe, dlatego kupno taboru to inwestycja nie tylko w spółkę, ale także w naszych pasażerów, coraz częściej wybierających pociągi i oczekujących komfortowych warunków podróży. Kredyt z PKO Banku Polskiego pozwoli nam sfinansować to ambitne przedsięwzięcie i wzmocnić regionalną siatkę połączeń na liniach zelektryfikowanych. Bardzo się cieszę i dziękuję za to wsparcie naszym partnerom z największego polskiego banku – zaznaczał Damian Stawikowski.

PKO BP udzielił kredytu KD na okres 15 lat, czyli do 2039 r. Pierwsza część środków (400 mln zł) zostanie przeznaczona na zakup nowych EZT-ów, a druga (80 mln zł) na opłacenie podatku VAT (ang. value added tax – podatek od wartości dodanej).

Całkowita wartość kontraktu to ok. 438,4 mln zł netto. Koszt jednego pociągu wynosi ok. 44 mln zł, z czego 37,5 mln stanowi cena samego pojazdu, a pozostałą część pokrywa pakiet z 6-letniego utrzymania przez producenta.

Uzyskaliśmy korzystne warunki kredytowe, bo mamy długie okresy spłaty pożyczki, które będą równe 14-letniej amortyzacji pojazdów. Liczymy jednak, iż kredyt spłacimy znacznie wcześniej. Tak, jak było w przypadku kontraktu na 25 Elfów, na które dostaliśmy dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz od marszałka województwa – podkreślał prezes KD.

W ostatnich latach Koleje Dolnośląskie i PKO Bank Polski podpisały umowy o łącznej wartości ponad 800 mln zł, co pozwoliło Kolejom Dolnośląskim na spłatę wcześniejszych zobowiązań, realizację projektów taborowych, zakup kolejnych pojazdów oraz częściowe sfinansowanie rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru przy ulicy Pątnowskiej 1 w Legnicy – informuje PKO BP.

Pięcioczłonowe pociągi produkowane przez bydgoską Pesę mogą zabrać na pokład 540 osób, z czego 250 na miejscach siedzących. Są wyposażone m.in. w gniazda do ładowania urządzeń elektrycznych, bezprzewodowy internet oraz klimatyzację. Wewnątrz przewidziano także przestrzeń przystosowaną do przewozu jednośladów. Jednostki Elf II mogą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Co dla nas bardzo ważne, Elfy właśnie stają się symbolem doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru. My dostarczamy nowoczesny, komfortowy i ekologiczny pojazd, a KD, dzięki korzystnym warunkom utrzymania, zapewniają wysoką jakość jego obsługi. W efekcie, dzięki stałej i bezpośredniej komunikacji naszych zespołów, osiągamy efekt w postaci niezawodności i przebiegów na europejskim poziomie. Co cieszy, jakość naszej współpracy dostrzegają też w stolicy, o czym świadczą między innymi pozytywne opinie na temat tych pojazdów z ust pana ministra Piotra Malepszaka – dodał Krzysztof Zdziarski.

Nowe pociągi w żółto-białych barwach na stałe zagoszczą na wszystkich dolnośląskich trasach. Jak wskazują przedstawiciele KD, możliwe, iż obsłużą także linię z Wrocławia do Opola.

Flota pojazdów Kolei Dolnośląskich pozwoli nie tylko na polepszenie oferty połączeń na Dolnym Śląsku, czy dla województwa lubuskiego. Chcemy, aby te pociągi pojechały do Opola przez Oławę i Brzeg – powiedział Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

Sprawdź także:

  • Trwa modernizacja symulatora pociągu Kolei Dolnośląskich. Zadanie realizuje SIM Factor
  • Rekordowe wyniki przewozowe Kolei Dolnośląskich w 2023 r.
  • Koleje Dolnośląskie mają nowe zaplecze techniczne do obsługi i serwisowania taboru
  • Koleje Dolnośląskie odebrały dwa pierwsze pociągi Elf 2
  • Pesa dostarczy 10 nowych pociągów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Autor: Damian Malesza
Fot. KD

Idź do oryginalnego materiału