Baza dla taboru kolejowego ma powstać na obszarze pola Bojków, które powstało w latach 60. XX w. Produkcję prowadzono przez ponad pół wieku, aktualnie te obiekty kopalni Sośnica podlegają stopniowemu wygaszaniu.
Teren o powierzchni 4 ha zostanie przekształcony w nowoczesną bazę dla pociągów. Koleje Śląskie wykorzystają bocznicą kolejową po szybie Bojków w Gliwicach. Dzięki niej spółka uzyska dostęp do 5-kilometrowej linii (zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe) i stacji Gliwice. Planowana jest jej modernizacja i budowa trzech przystanków. Ułatwiłoby to mieszkańcom przejazdy transportem zbiorowym i dojazd do pracy osobom pracującym w strefie ekonomicznej. Byłoby to uzupełnienie uruchomionego w połowie 2024 r. połączenia Gliwice–Rybnik.
Koszt zaprojektowania i budowy bazy oszacowano na ponad 100 mln zł. Kolejowa spółka planuje pozyskanie dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej.
Obiekt ma być gotowy pod koniec 2026 r., a oddany do użytku w 2027 r. W tym czasie zwiększy się liczba pociągów Kolei Śląskich (zamówiono ich 29 za 1,4 mld zł). W bazie mają być serwisowane składy nie tylko regionalnego przewoźnika.
Równocześnie rozpoczyna się rozbudowa bazy przy ul. Raciborskiej w Katowicach. Inwestycja, wraz z doposażeniem zaplecza technicznego pochłonie 48 mln zł.
Przeczytaj także: Politechnika Krakowska. Zabytki mogą oszczędzać energię. istotny projekt