Koleje Ukraińskie otworzyły polski oddział! Wejdą na unijny rynek

1 rok temu

Koleje Ukraińskie (UZ) założyły spółkę Ukrainian Railways Cargo Poland, aby uzyskać możliwość wejścia na unijny rynek. Nowa firma będzie świadczyć usługi przewozu towarów kolejowych, dostosowane zarówno do standardowych (1435 mm) jak i szerokotorowych (1520 mm) rozstawów szyn.

Ukrainian Railways Cargo Poland zarejstrowane

Celem nowej jednostki jest koordynacja pracy z europejskimi operatorami i właścicielami ładunków, a także zarządzanie taborami, które będą wykorzystywane na arenie międzynarodowej. Ponadto, nowa firma zobowiązuje się do zapewnienia kompleksowego procesu logistycznego. Jak informuje portal RailFreight, pierwszym dyrektorem nowo utworzonej Ukrainian Railways Cargo Poland będzie Mychajło Plastun, obecny dyrektor Biura Przedstawicielstwa UZ. Ten ruch może być interpretowany jako kolejny krok Kijowa w kierunku przystąpienia do Unii Europejskiej, co jest kwestią szeroko omawianą od czasu inwazji Rosji na Ukrainę.

Integrujemy system przewozów kolejowych towarów Ukrainy w przestrzeń europejską i rozpoczynamy budowę pełnoprawnego operatora przewozów towarowych na terytorium UE – powiedział Jewhen Ljaszczenko, przewodniczący zarządu UZ.

Czytaj też: Ukraina nakłada sankcje na Koleje Białoruskie, ale nie na rosyjskie

Jak informuje portal RailFreight, przez ostatnie kilka miesięcy Ukraina i UE podejmowały kroki w celu zbliżenia się do siebie. Na przykład w październiku Wspólnota Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych ogłosiła, iż cztery korytarze TEN-T zostaną przedłużone do Ukrainy i Mołdawii. W maju Ukraina dołączyła do programu Free Rail, uruchomionego przez Litewskie Koleje w celu stworzenia standaryzowanej sieci między Kijowem a krajami bałtyckimi. Wreszcie, w czerwcu Polska i Ukraina zgodziły się na przedłużenie standardowego rozstawu szyn aż do Kijowa.

Telegram/Ukrainian Railways

Ukraińskie Koleje dołączą do Rail Baltica?

Ukraińskie Koleje Państwowe (UZ) nawiązały współpracę z Litewskimi Kolejami Państwowymi (LTG), przystępując do innowacyjnego programu Litewskich Wolnych Kolei. (Więcej w tekście: Ukraińskie Koleje dołączą do Rail Baltica? Wszystko dzięki Litwie) Ta inicjatywa ma na celu stworzenie ujednoliconej sieci kolejowej, która obejmuje rozwiązania techniczne, prawne oraz elementy informatyczne. Jej celem jest harmonizacja tych różnych obszarów w ramach sieci kolejowej. Program ten jest przełomowy, ponieważ na celu połączenie regionu bałtyckiego z resztą Europy. Znany jako Free Rail, program ma na celu wzmocnienie połączeń biznesowych między krajami bałtyckimi a Ukrainą do 2030 roku. Skupia się na krajach, gdzie tory mają szerokość 1520 mm i dąży do lepszej integracji z ogólną europejską siecią kolejową. Wciąż nie jest jednak jasne, które inne kraje przystąpiły do tego ambitnego programu kolejowego.

Integracja programu Free Rail z budowaną już siecią Rail Baltica oraz z transeuropejską siecią transportową (TEN-T) to kwestia, która jeszcze czeka na rozwój. Sam projekt Rail Baltica to plan budowy szybkiej sieci kolejowej, łączącej państwa bałtyckie z europejską siecią bazową. Projekt Rail Baltica dotyczy połączenia miast takich jak Tallin i Parnawa w Estonii, Ryga na Łotwie oraz Poniewież, Kowno i Wilno na Litwie. Kluczowym celem jest stworzenie bezpośredniego połączenia z Warszawą w Polsce.

Rail Baltica

Ukraińskie Koleje odnotowują rekordowe wyniki eksportu zboża

Idź do oryginalnego materiału