Koleje Wielkopolskie powiększają tabor o dwa używane pociągi SA136-PTS z Włoch

4 godzin temu

Przewoźnik z Wielkopolski oraz konsorcjum firm Public Transport Service i Modertrans podpisali we wtorek, 21 stycznia 2025 r., umowę na zakup dwóch pociągów. Trójczłonowe zespoły trakcyjne zostały wyprodukowane w 2009 r. przez spółkę PESA Bydgoszcz. Dotychczas były eksploatowane przez włoskie przedsiębiorstwo Ferrovie Nord Milano (FNM).

W 2023 r. FerrovieNORD zawarł kontrakt z konsorcjum PTS i Modertrans na sprzedaż obu pojazdów. Po przewiezieniu do Polski, składy trafiły do warsztatów w Poznaniu i Chrzanowie, gdzie przeprowadzono gruntowną rewizję oraz proces „polonizacji”, czyli dostosowania urządzeń pokładowych wymagań obowiązujących w naszym kraju. Z początkiem grudnia ub. r. zakończono realizację testów statycznych i dynamicznych. W obecnej chwili pojazdy SA136-PTS oczekują na uzyskanie homologacji w Polsce.

W ramach przygotowania do służby w Polsce, składy zostaną doposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i monitoring. Każdy z nich dysponuje 140 miejscami siedzącymi, przestrzenią na rowery oraz dwiema toaletami. Komfort podróży zapewnia klimatyzowane wnętrze. Pojazdy są w pełni dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, a ich prędkość eksploatacyjna wynosi 120 km/h.

Zgodnie z podpisaną umową, pojazdy powinny trafić do Kolei Wielkopolskich (KW) w ciągu 12 miesięcy od zawarcia kontraktu, jednak konsorcjum PTS i Modertrans planuje dostawy jeszcze przed okresem wakacyjnym.

Marek Nitkowski – prezes zarządu Kolei Wielkopolskich, wskazuje, iż zakup pojazdów SA136-PTS wzmocni pozycję spółki na rynku przewoźników pasażerskich w kraju i pozwoli na dalszy rozwój spółki.

Jak informuje Mikołaj Grzyb – członek zarządu KW, pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii niezelektryfikowanych, które łączą Poznań z Wągrowcem, Gołańczą, Grodziskiem Wielkopolskim i Wolsztynem.

Autor: Damian Malesza
Fot. KW

Sprawdź również:

Koleje Wielkopolskie zacieśniają współpracę z poznańskim środowiskiem akademickim
Poznańskie tramwaje a niemiecki „demobil”
Idź do oryginalnego materiału