Modernizacja linii kolejowej łączącej Lębork i Słupsk zapewni pasażerom szybszą i wygodniejszą podróż. Dodatkowe przystanki oraz drugi tor poprawią jakość oferty podróży kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy o wartości prawie 1,85 mld zł z wykonawcami prac na odcinku między Lęborkiem a Słupskiem, w tym również na stacji Słupsk.
Rusza modernizacja linii kolejowej Lębork – Słupsk
PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły dwie umowy. Pierwsza odnosi się do modernizacji trasy pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem, natomiast druga dotyczy prac na stacji Słupsk.
Podpisane umowy dotyczą inwestycji o kluczowym znaczeniu dla tej części województwa pomorskiego. Kolej zmienia się na lepsze na terenie całego kraju. Skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym, budując kolej bezpieczną, przewidywalną, z poszanowaniem środowiska naturalnego – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Modernizacja odcinka Lębork – Słupsk (na linii kolejowej 202 Gdańsk Główny – Stargard) wpłynie korzystnie na wygodę pasażerów w ich codziennych podróżach, zarówno do pracy lub szkoły, jak i w przypadku trasy Trójmiasto – Szczecin. W planach jest modernizacja istniejącego toru oraz dodanie nowego toru na odcinku o długości 47,5 km. Zwiększy to przepustowość linii, co przełoży się na bardziej efektywne i szybsze podróże. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na odcinku Lębork – Słupsk oraz planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, przy uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem zostanie skrócony o około 15 minut. Pociągi pasażerskie zyskają możliwość przyspieszenia z 120 km/h do 160 km/h, a pociągi towarowe z 70 km/h do 120 km/h.
Modernizacja stacji Słupsk oraz linii w kierunku Trójmiasta zachęci do wyboru pociągów w codziennych podróżach do pracy i szkoły. Zapewniony zostanie lepszy dostęp do kolei także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawne wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków z budżetu państwa i dotacji unijnych przyczynia się do budowy nowoczesnej kolei będącej odpowiedzią na oczekiwania podróżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zmodernizowane i nowe perony na stacjach i przystankach Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie, zagwarantują wygodniejsze podróże oraz pełną dostępność, także dla osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych. Ponadto, dodatkowy dostęp do pociągów umożliwi wprowadzenie 3 nowych przystanków w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Modernizacja na całego
Modernizacja odcinka Lębork – Słupsk na linii kolejowej zostanie wzmocniona poprzez wprowadzenie nowych urządzeń i systemów sterowania ruchem, a także poprzez konstrukcję 3 nowych mostów kolejowych, 1 nowego wiaduktu kolejowego oraz 6 nowych przejść podziemnych pod torami, co również przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i efektywności komunikacji. Inwestycja obejmuje także przebudowę 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych i 24 przepustów. Planowana jest również wymiana sieci trakcyjnej. Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest firma INTERCOR, a całkowita wartość prac wynosi 1,284 mld zł.
Stacja Słupsk przejdzie modernizację trzech peronów, które będą charakteryzować się większą wysokością, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się ułatwieniem będą windy zlokalizowane w przebudowanym przejściu pod torami. Na peronach zadbano o zachowanie i odnowienie historycznych wiat oraz kiosków, które nawiązują do historycznego charakteru stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a ekrany informacyjne dostarczą informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Nowe lokalne centrum sterowania, w połączeniu z systemem zarządzania ruchem kolejowym, zagwarantuje efektywne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. W obszarze rzeki Słupi przewidziana jest modernizacja mostu kolejowego, umożliwiająca dodanie drugiego toru na tym odcinku. W ramach tej inwestycji przewidziana jest także renowacja 3 wiaduktów kolejowych, konstrukcja 1 przejścia podziemnego pod torami oraz modernizacja 5 przepustów. W Kobylnicy Słupskiej, na linii kolejowej nr 202, planowane jest wybudowanie nowego peronu, który zwiększy zdolność obsługi pasażerów na trasie Słupsk – Szczecin. Prace na stacji Słupsk są realizowane przez firmę TORPOL, a całkowita wartość kontraktu wynosi blisko 562 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe nawiązały także kontrakty na nadzór inwestycyjny nad obiema projektami z firmą ECM Group Polska, o łącznej wartości prawie 11,8 mln zł netto. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk i na odcinku Lębork – Słupsk zaplanowane jest na 2026 rok. Inwestycja otrzymuje wsparcie z funduszy unijnych, takich jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
PKP kończy istotną inwestycję. Usprawniono dostęp do portu w Gdyni
Znajdziesz nas w Google News