Pociągi ICE, będące dumą niemieckich kolei i symbolem nowoczesnego transportu, od lat przyciągają uwagę pasażerów swoją szybkością, komfortem i niezawodnością. Niemiecka kolej Deutsche Bahn (DB) od dekad rozwija swoją flotę szybkich pociągów, inwestując w coraz bardziej zaawansowane technologie. Najnowszy przetarg na pociągi ICE5, czyli piątą generację tych słynnych maszyn, obiecywał jeszcze większą rewolucję. Obiecywał, bo DB właśnie anulowało przetarg.
Nikt nie spełniał wymagań w przetargu na pociągi ICE5
Pociągi ICE5 miały być symbolem nowej epoki w podróżach kolejowych. Niemiecka kolej już jakiś czas temu ogłosiła przetarg na te jednopokładowe, energooszczędne i niezwykle szybkie składy. Niestety, w wyznaczonym terminie nie zgłosił się żaden oferent, którego oferta spełniałaby wszystkie warunki przetargu.
Projekt ICE piątej generacji przewidywał budowę 95 nowoczesnych składów, które miały być w stanie osiągać prędkość do 300 km/h i oferować jeszcze lepsze rozwiązania ekologiczne oraz komfortowe. DB poszukiwało producenta, który opracuje energooszczędne, niezawodne, i wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych pociągi, mogące sprawnie obsługiwać stale rosnący ruch pasażerski na dalekich trasach.
Według wstępnych założeń DB, pierwsze prototypy pociągów ICE5 miały być dostarczone już w 2031 roku w celu przeprowadzenia testów. Produkcja seryjna miała rozpocząć się między 2032 a 2034 rokiem, a możliwość zamówienia dodatkowych składów była przewidziana aż do 2040 roku.
Deutsche Bahn wciąż chce modernizować swoją flotę
Nowe pociągi ICE5 miały zastąpić starsze generacje, takie jak ICE1 i ICE3, zapewniając więcej miejsc i jeszcze wyższy komfort podróży. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na szybki transport dalekobieżny, DB planowało, aby ICE5 zaspokoił potrzeby większej liczby pasażerów, jednocześnie dbając o środowisko dzięki zastosowaniu energooszczędnych technologii.
Anulowanie przetargu na ICE5 to chwilowy krok wstecz, ale Deutsche Bahn podtrzymuje ambicje modernizacji swojej floty. Z pewnością niemiecki przewoźnik powtórzy przetarg i będzie poszukiwać odpowiednich partnerów do realizacji tej wizji.
Firma planuje także dalsze rozwijanie strategii szybkiej kolei i wdrażanie nowych technologii w swojej sieci. W ciągu ostatnich lat DB znacznie zwiększyło liczbę pociągów ICE na torach, wciąż realizując strategię rozwoju i unowocześniania składów. Pomiędzy 2026 a 2030 rokiem Siemens Mobility dostarczy siedemnaście nowych pociągów ICE3neo, a hiszpańska firma Talgo wprowadzi na tory 56 pociągów ICE L. Inwestycje te mają na celu zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów i poprawienie komfortu podróży.
Przyszłe generacje pociągów zapewnią lepszy komfort i większą dostępność
Pociągi ICE5, choć na razie jeszcze na etapie koncepcji, obiecują być kolejnym krokiem w ewolucji niemieckich kolei. Pomimo odwołania przetargu Deutsche Bahn konsekwentnie realizuje swój plan modernizacji i rozwoju. Pasażerowie już teraz mogą korzystać z coraz nowszych składów ICE, a przyszłe generacje, jak ICE5, zapewnią jeszcze lepszy komfort i większą dostępność.
Główne specyfikacje ICE5 to jednopokładowe składy o długości do 400 metrów, mieszczące około 940–950 pasażerów. Pociągi te będą osiągać prędkość maksymalną 300 km/h, czyli znacznie szybciej niż obecna generacja ICE4, która jest ograniczona do 250 km/h.
ICE5 będą oferować pełny dostęp dla osób o ograniczonej mobilności dzięki specjalnym wejściom dostosowanym do dwóch standardowych wysokości peronów w Niemczech (550 mm i 760 mm). Ponadto, wnętrza będą przestronniejsze i bardziej ergonomiczne, z ulepszonymi systemami klimatyzacji oraz rozwiązaniami przyjaznymi dla środowiska. Cały projekt zakłada również szybkie przełączanie kierunku jazdy w zaledwie trzy minuty, co ma znacząco poprawić wydajność operacyjną pociągów.
Polska przejmie Talgo? Rząd Tuska już po rozmowie z premierem Hiszpanii