Przebito kolejny, kilometrowy tunel pod Baranią Górą. Tunel drążony jest w ramach budowy ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki. Pierwszy tunel przebito w ubiegłym roku.
Przebito kilometrowy tunel pod Baranią Górą
W poniedziałek 26 czerwca dokonano przebicia pierwszej nawy tunelu nowo powstającej drogi ekspresowej S1 między Przybędzą a Milówką w województwie śląskim. Chodzi o drugi, kilometrowy tunel pod Baranią Górą. Warto wspomnieć, iż pierwszy tunel o długości 830 metrów został przebity pod koniec ubiegłego roku.
Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przebicie tunelu to istotny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji, który przybliża nas do jej ukończenia. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka zbudowanych zostanie pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Obie nawy będą posiadały dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.
Inwestycja, która jest finalizowana będzie ogromną korzyścią nie tylko dla kierowców, ale też dla okolicznych mieszkańców i środowiska. To część większej realizacji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S1. Cieszę się, iż dzięki zaangażowaniu środków budżetowych i europejskich ta ważna dla regionu, dwóch województw oraz całego kraju trasa zostanie niedługo ukończona – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Nowa Austriacka Metoda Górnicza
Na odcinku Przybędza – Milówka, trasa S1 o długości 8,5 km, będzie podzielona na dwa różne typy przekroju. Pierwszy, który będzie obowiązywał na odcinku przed i za tunelami, to typ jednojezdniowy o długości 3,7 km. Ta część trasy, jak sama nazwa wskazuje, będzie miała jedną jezdnię, składającą się z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Z kolei drugi typ przekroju, który zastosowany zostanie na odcinku tunelowym oraz między tunelami, to typ dwujezdniowy o długości 4,8 km. W tej części trasy będą dostępne dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ten sposób zostanie zapewniona odpowiednia infrastruktura dla ruchu pojazdów na całym odcinku drogi ekspresowej S1 między Przybędzą a Milówką.
Zaawansowanie rzeczowe całej inwestycji wynosi około 60 procent. Prace związane z budową obiektów mostowych są zaawansowane na poziomie 69 procent, natomiast prace drogowe na poziomie 57 procent. Aktualnie wykonawca koncentruje się na dokończeniu drążenia drugiej nawy kilometrowego tunelu w kierunku Żywca. Do ukończenia drążenia pozostało około 200 metrów. jeżeli warunki w górotworze pozostaną stabilne, przebicie ostatniej nawy tunelu nastąpi między wrześniem a październikiem bieżącego roku.
Oba tunele są konstruowane z wykorzystaniem technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM). Metoda ta polega na drążeniu tunelu w sposób, który nie osłabia górotworu, poprzez niewykonywanie całego przekroju naraz. W zależności od odkształceń górotworu, które są stałe i precyzyjnie monitorowane, dostosowuje się rodzaj zabezpieczeń stosowanych w trakcie drążenia. Wybór konkretnej technologii zależy od charakterystyki gruntu w danym obszarze.
Ukończenie budowy tego fragmentu drogi S1 planowane jest na 2024 rok. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum firm MIRBUD, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu wynosi 1,37 miliarda złotych. Inwestycja jest częściowo finansowana ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020.
Wielka Katarzyna drąży szeroki tunel kolejowy na Dolnym Śląsku