W 2024 r. odnotowano znaczący wzrost w kolejowych przewozów towarów między Chinami a Europą, co potwierdza rosnące znaczenie tej gałęzi transportu w handlu międzykontynentalnym. Według najnowszych danych opublikowanych przez China Railway Container Transport (CRCT), w minionym roku uruchomiono łącznie 19 392 składy towarowe, które przewiozły ponad 2 mln TEU, co przekłada się na znaczący wzrost r/r – odpowiednio o 10,7% w liczbie pociągów i 9,2% w wolumenie przewiezionych kontenerów.
Szczegółowa analiza kierunków transportu pokazuje, iż większość połączeń – 10 546 kursów – realizowana była w kierunku zachodnim do Europy, podczas gdy 8 846 składów przemierzało trasę w kierunku wschodnim do Chin. Ta dysproporcja może odzwierciedlać obecną strukturę wymiany handlowej między kontynentami.
Na szczególną uwagę zasługuje dominująca pozycja czterech chińskich metropolii w obsłudze kolejowego transportu interkontynentalnego. Niekwestionowanym liderem pozostaje Xi’an, który w 2024 r. obsłużył 3 849 kursów, notując przy tym 12,1-procentowy wzrost w porównaniu z ub. r. To kolejny rok umacniania pozycji tego miasta jako kluczowego hubu w wymianie handlowej między Azją a Europą.
Na drugim miejscu uplasowało się Chengdu z 2 285 kursami, wyprzedzając Chongqing (2 059) – warto zaznaczyć, iż miasto to zanotowało duży wzrost na tej płaszczyźnie – o 17,8% w r/r. Czwarte miejsce zajęło Zhengzhou z liczbą 2 052 odprawionych pociągów, wyróżniający się szczególnie dynamicznym wzrostem przewozów w kierunku zachodnim – aż o 49,2% r/r.
Istotną rolę w kolejowej wymianie handlowej odgrywają również inne chińskie miasta. Do znaczących węzłów należą: Yiwu (812 kursów), Changsha (764), Wuhan i Guangzhou (po 742), Shenyang (676), Jinan (653), Shijiazhuang (598) oraz Hefei (498).
Przedstawione dane wskazują na systematyczny rozwój kolejowego szlaku handlowego między Chinami a Europą, który staje się coraz bardziej znaczącą alternatywą dla transportu morskiego. Rosnąca liczba połączeń oraz wolumen przewożonych towarów świadczą o zwiększającym się znaczeniu tej trasy w globalnych łańcuchach dostaw.
Autor: Damian Malesza
Źródło: newsilkroaddiscovery.com
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: