Po dwóch dekadach wykluczenia komunikacyjnego, Jastrzębie-Zdrój ponownie zostanie włączone do kolejowej sieci połączeń. Odbudowa linii kolejowej nr 159 zapewni mieszkańcom miasta sprawną komunikację ze stolicą województwa – Katowicami, do których podróż potrwa nieco ponad godzinę. Inwestycja realizowana jest w ramach programu Kolej+.
Ostatni pociąg pasażerski z Jastrzębia-Zdroju w kierunku Katowic odjechał w lutym 2001 roku do Pawłowic. Linia kolejowa nr 159 obsługująca miasto została zamknięta. W kolejnych latach znaczna część infrastruktury została zdemontowana lub padła łupem szabrowników. Z 40-kilometrowego szlaku Orzesze – Jastrzębie-Zdrój funkcjonujący dla transportu towarowego pozostał jedynie fragment Żory – Pawłowice. Sukcesywnie likwidowana linia ulegała stopniowej degradacji, a powodem tej decyzji miały być szkody górnicze. Utraciwszy połączenie kolejowe Jastrzębie-Zdrój zostało największym polskim miastem (ponad 80 tys. mieszkańców), do którego nie można dotrzeć pociągiem. Po latach starań pod koniec 2022 r. Zarządca Infrastruktury oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego podpisał umowę na realizację projektu pn. „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. Inwestycja jest realizowana w ramach programu Kolej+.
Stopień zaawansowania prac
Inwestycja zapewni mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju sprawne połączenie ze stolicą województwa. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Infrastruktury projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem. w tej chwili prowadzone są prace nad dokumentacją projektową oraz uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, które mają zostać zakończone do 2026 r. Następnie rozpocznie się etap budowlany, którego zakończenie planowane jest do końca 2029 r. Odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowej linii kolejowej nr 159 o łącznej długości około 20 km z Jastrzębia-Zdroju Centrum do Pawłowic Śląskich oraz z Żor do Orzesza. Trasa zostanie zelektryfikowana, a po zakończeniu inwestycji pociągi na tym szlaku będą się poruszać z prędkością 120 km/h.
12 par pociągów
Samorząd Województwa Śląskiego planuje uruchomienie 12 par pociągów dziennie na trasie Jastrzębie-Zdrój – Katowice oraz dodatkowych 6 par na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Rybnik. Decyzja o wyborze przewoźników należeć będzie do organizatora przewozów.
W ramach realizacji projektu CPK planowane jest włączenie miasta do sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP) poprzez budowę linii Katowice-Ostrawa. Aktualnie realizowane są prace przygotowawcze dotyczące koncepcji przestrzennej i środowiskowej.
Autor: Krystian Barański
Fot. Wikimedia