Komisja Europejska zezwala na miliardy dla DB Cargo! Ale to już ostatni raz

3 tygodni temu

Komisja Europejska przyznała zgodę na pomoc finansową wysokość dla DB Cargo, jednej ze spółek zależnych Deutsche Bahn. Miliardy dla DB Cargo zostały jednak przyznane pod pewnymi warunkami, które mają zreformować działalność firmy.

Komisja Europejska po raz ostatni pozwoliła na miliardy dla DB Cargo

Po latach pokrywania strat przez Deutsche Bahn, Komisja Europejska postanowiła ukrócić tę praktykę. Pomimo zgody na wsparcie w wysokości 1,9 miliarda euro, DB Cargo musi przeprowadzić szeroko zakrojony program restrukturyzacji. Miliardy dla DB Cargo przyjęły strumieniem przez lata, ale decyzja KE ma pomóc w zakończeniu wieloletnich problemów finansowych, z którymi boryka się spółka.

Od stycznia DB Cargo będzie zmuszone funkcjonować bez dalszego wsparcia finansowego od Deutsche Bahn. Jak wyjaśniła Komisja, umowa o pokrywaniu strat i transferze zysków zostanie rozwiązana. Taki krok oznacza dla firmy konieczność samodzielnego radzenia sobie z dalszymi wyzwaniami finansowymi.

Jednym z kluczowych elementów programu naprawczego jest redukcja zatrudnienia. Już w październiku ubiegłego roku DB Cargo i przedstawiciele pracowników uzgodnili likwidację około 2300 etatów. Jednak kierownictwo firmy nie wyklucza, iż skala zwolnień może być jeszcze większa w miarę realizacji dalszych etapów restrukturyzacji.

DB Cargo przerzuci się na transport kombinowany?

DB Cargo planuje przekształcić swoją strukturę biznesową, tworząc nowe jednostki operacyjne skoncentrowane na konkretnych branżach. Zgodnie z założeniami, firma skupi się na segmentach transportu stali, chemii i surowców oraz produktów konsumenckich i z branży motoryzacyjnej. Celem jest bardziej precyzyjne odpowiadanie na potrzeby klientów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Jednym z kluczowych tematów, które ponownie pojawiły się w kontekście reform, jest kwestia transportu kombinowanego. Chociaż wcześniej DB Cargo wycofało się z planów wydzielenia tego segmentu (obejmującego m.in. transport kontenerowy z portów morskich), Komisja Europejska sugeruje, iż może być to konieczne.

Z uwagi na fakt, iż miliardy dla DB Cargo mają być ostatnimi, aby poprawić swoją kondycję finansową, przewoźnik towarowy będzie musiał sprzedać część taboru kolejowego oraz udziały w innych firmach.

Polityczne i gospodarcze znaczenie decyzji UE

Decyzja Komisji Europejskiej spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony niemieckiego Ministerstwa Transportu. Jak podkreślono, najważniejsze jest szybkie zakończenie kryzysu, który od lat dotyka DB Cargo. Ministerstwo zapewniło o ścisłej współpracy z Komisją i firmą, aby wprowadzić niezbędne zmiany. Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo, uznała decyzję za „impuls do transformacji” i potwierdzenie słuszności w tej chwili realizowanego programu naprawczego.

Zatrudniająca około 31 tysięcy pracowników spółka od lat walczy z wysokimi stratami finansowymi. Tylko w pierwszej połowie roku strata operacyjna EBIT wyniosła ponad 260 milionów euro.

Przyznane miliardy to dla DB Cargo nie tylko szansa na odbudowę, ale również wyzwanie. DB Cargo będzie musiało udowodnić, iż potrafi funkcjonować jako samodzielny podmiot, zdolny do generowania zysków i odpowiadania na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku transportowego.

Sprzedaż DB Schenker i podział firmy. Niemiecki gigant też walczy z kryzysem

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału