Zen.com prognozuje, iż w tegorocznym Black November Polacy odzyskają dzięki cashbackowi choćby milion złotych. To efekt rosnącej popularności nowoczesnych usług finansowych oraz trendu smart shoppingu, w ramach którego konsumenci planują zakupy, porównują ceny i świadomie wybierają narzędzia pozwalające realnie oszczędzać – bez kompromisów w jakości.
Już w pierwszych dwóch tygodniach listopada br. użytkownicy Zen.com wygenerowali 90 proc. wartości cashbacków z całego listopada 2024 r., co jednoznacznie sygnalizuje rekordowy popyt i zmianę w sposobie zarządzania wydatkami.
Cashback zamiast promocji
W całym listopadzie 2024 r. użytkownicy Zen.com odzyskali dzięki cashbackowi ponad 600 tysięcy złotych, a w 2025 r. tempo wzrostu pozostało wyższe. Od 1 do 14 listopada 2025 r. wartość wygenerowanych zwrotów była wyższa aż o 180 proc. wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tak dynamiczne otwarcie miesiąca pozwala prognozować, iż tegoroczny Black November może zakoczyć się rekordową wartością zwrotów.
– Cashback stał się jednym z najskuteczniejszych narzędzi optymalizacji wydatków. Użytkownicy Zen.com korzystają z niego nie okazjonalnie, ale systemowo – jako element codziennego zarządzania budżetem. To fundamentalna zmiana w podejściu do konsumpcji – mówi Juliia Starostiuk, Head of Cashback and Partnership w Zen.com.
Black Friday trwa cały miesiąc
Jednocześnie zmienia się sposób, w jaki Polacy uczestniczą w listopadowych wyprzedażach. Z danych Zen.com wynika, iż już w 2024 r. Black Friday przestał być impulsywnym „świętem promocji”. Aż 80 proc. wszystkich zwrotów cashback pochodziło z pozostałych dni listopada, co wyraźnie pokazuje, iż konsumenci planują zakupy z wyprzedzeniem i szukają realnych korzyści finansowych.
Najwięcej zwrotów w całym listopadzie 2024 r. generowały zakupy w kategoriach elektronika (średni cashback ok. 4 proc.), moda (ok. 7 proc.), uroda i zdrowie (ok. 5 proc.), dom i wyposażenie (ok. 6 proc.) oraz podróże (ponad 6 proc.). To właśnie te segmenty napędzają listopadową aktywność zakupową, a w 2025 r. ich dynamika pozostało wyższa.
– Konsumenci zaczynają oczekiwać realnych korzyści, a nie marketingowych obietnic. Dlatego połączenie atrakcyjnej oferty i natychmiastowego zwrotu pieniędzy staje się standardem, który będzie dominował w kolejnych latach – dodaje Juliia Starostiuk, Head of Cashback and Partnership w Zen.com.
Coraz więcej aktywnych użytkowników
Rosnąca popularność cashbacku znajduje odzwierciedlenie także w liczbie użytkowników. Od stycznia do początku listopada 2025 r. aktywność osób korzystających z cashbacku Zen.com była wyraźnie wyższa niż w analogicznym okresie 2024 r. Wzrost dotyczy zarówno liczby osób aktywnych, jak i częstotliwości oraz wartości realizowanych transakcji.
W tym czasie liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 260 proc., liczba transakcji cashbackowych – o 266 proc., a łączna wartość zwrotów – o 318 proc.. Dane te potwierdzają, iż cashback stał się naturalnym elementem codziennego zarządzania budżetem – narzędziem, które w sposób ciągły obniża koszty zakupów i wspiera bardziej świadome decyzje finansowe.
Efekt dla rynku e-commerce
Wzrost popularności cashbacku ma także bezpośredni wpływ na rynek e-commerce. Partnerzy Zen.com odnotowują wyższy współczynnik konwersji, większą lojalność klientów oraz częstsze powroty kupujących. Co istotne, średnia wartość koszyka w transakcjach z cashbackiem jest aż o 50 proc. wyższa niż przy standardowych zakupach.
Obecnie Zen.com łączy około 900 merchantów na 30 rynkach z rosnącą bazą aktywnych użytkowników, umożliwiając sklepom internetowym szybkie dotarcie do klientów o wysokim potencjale zakupowym – bez konieczności prowadzenia kosztownych kampanii reklamowych. Program cashback staje się tym samym skutecznym narzędziem wspierającym sprzedaż, podnoszącym średnią wartość koszyka oraz zwiększającym efektywność działań e-commerce. W efekcie Zen.com konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako lider nowoczesnych usług płatniczych i zakupowych w Europie.

16 godzin temu








