Koniec monopolu Eurostara? Włoska kolej szykuje szybkie połączenie Paryż–Londyn

1 tydzień temu

Od 2029 roku podróżni przemierzający trasę między Paryżem a Londynem mogą mieć do wyboru nowego przewoźnika. Włoska państwowa spółka kolejowa Ferrovie dello Stato (FS) ogłosiła ambitny plan uruchomienia połączeń dużych prędkości przez Kanał La Manche, wchodząc tym samym w bezpośrednią konkurencję z dotychczasowym monopolistą – firmą Eurostar.

Projekt realizowany będzie we współpracy z hiszpańską firmą Evolyn, a planowane inwestycje mają sięgnąć aż miliarda euro. FS potwierdza, iż rozpoczęcie działalności uzależnione jest od uzyskania szeregu zezwoleń, zarówno w zakresie technicznym, jak i infrastrukturalnym.

Dotychczasowy operator – Eurostar – powoływał się na brak dostępnych mocy w jedynym londyńskim zakładzie przeglądowym odpowiednim dla pociągów tunelowych (Temple Mills), co miało skutecznie blokować potencjalnych konkurentów. Jednak decyzja brytyjskiego regulatora kolejowego z końca marca tego roku jasno wskazuje, iż istnieje jeszcze wystarczająca przestrzeń dla innych przewoźników.

Oprócz FS, również brytyjska grupa Virgin zapowiedziała uruchomienie własnych pociągów przez Kanał La Manche od 2029 roku. Co więcej, operator tunelu – firma Getlink – aktywnie dąży do otwarcia przepustowości tunelu na rzecz kolejnych podmiotów, również tych zainteresowanych trasami w kierunku Niemiec.

Mimo dużego zainteresowania przewoźników, rozwój konkurencji na tej strategicznej trasie był dotychczas skutecznie spowalniany przez biurokratyczne oraz techniczne przeszkody. Czy rok 2029 okaże się przełomowy dla europejskich połączeń kolejowych przez Kanał La Manche? Wszystko wskazuje na to, iż czeka nas kolejowa rewolucja na tej prestiżowej trasie.

Idź do oryginalnego materiału