Zakończono prace nad modernizacją dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Dzięki strategicznej inwestycji o wartości 1,9 miliarda złotych netto, przewóz towarów koleją staje się szybszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny, co ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu Pomorza, jak i dla całej gospodarki Polski oraz Europy Środkowej. Kolej do portu w Gdyni została zmodernizowana częściowo ze środków unijnych, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Zmodernizowano kolej do portu w Gdyni
Zmodernizowana kolej do portu w Gdyni to konkretne korzyści dla całego systemu logistycznego. Inwestycja zapewnia efektywny przewóz większej ilości towarów dzięki dłuższych i cięższych składów towarowych, co pozwala na zmniejszenie liczby ciężarówek na drogach, a tym samym redukcję zanieczyszczeń. Dzięki temu, zamiast korzystać z transportu drogowego, coraz więcej ładunków jest przewożonych w bardziej zrównoważony sposób – koleją. Efekty widoczne są na przykładzie stacji Gdynia Port, której przepustowość, w porównaniu do 2015 roku, wzrosła dwukrotnie.
W ramach inwestycji powstała nowoczesna infrastruktura, która znacząco poprawiła funkcjonowanie portu i umożliwiła obsługę większych składów towarowych. Nowo zbudowane tory o łącznej długości 115 km, 359 rozjazdów oraz dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiają płynność ruchu kolejowego w kierunku nabrzeży. Ważnym elementem projektu był również remont mostu na rzece Chylonce oraz instalacja 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, które zapewniają odpowiednie odwodnienie terenu.




Stacja Gdynia Port, dzięki zakończonym pracom, może teraz obsługiwać pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku do 22,5 tony na oś. To pozwala na przewóz większych ilości towarów, co przyczynia się do redukcji emisji spalin i odciążenia sieci drogowej. Ważnym elementem całej modernizacji była także budowa publicznej ładowni, która ułatwia procesy logistyczne i zwiększa efektywność operacji portowych.
Wzmocnienie gospodarki regionu i Polski
Zmodernizowana kolej do portu w Gdyni to nie tylko korzyść dla samego portu, ale także dla całej polskiej gospodarki. Inwestycja ta wpisuje się w szeroki program rozwoju infrastruktury portowej w Polsce, który obejmuje również prace nad zwiększeniem przepustowości kolejowej do portów w Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki temu Polska staje się kluczowym węzłem transportowym w regionie, co ma istotny wpływ na rozwój handlu międzynarodowego oraz zwiększenie konkurencyjności polskich portów na arenie europejskiej.




Inwestycja w Gdyni to także wprowadzenie zaawansowanych technologii, które zwiększają bezpieczeństwo i efektywność operacji. Na terenie stacji powstała największa w Polsce głowica rozjazdowa, obejmująca aż 39 torów. Aby zminimalizować ryzyko kolizji z napowietrznymi liniami wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały poprowadzone pod ziemią – ich łączna długość wynosi aż 20 km. Takie rozwiązania nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale również pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie ruchem pociągów.
W trakcie najbardziej intensywnych prac na placu budowy działało około 500 pracowników oraz 200 maszyn. Ważnym aspektem całego procesu była konieczność prowadzenia prac budowlanych przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pociągów, co udało się zrealizować bez większych zakłóceń.
Znaczenie inwestycji dla przyszłości transportu
Inwestycja w kolej do portu w Gdyni ma ogromne znaczenie dla przyszłości transportu w Polsce. Dzięki niej możliwe jest dalsze zwiększanie udziału kolei w transporcie ładunków, co jest nie tylko bardziej ekonomiczne, ale również korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska. Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, a modernizacja infrastruktury kolejowej pozwala na lepsze wykorzystanie jej potencjału.
Co więcej, rozwój kolei jako środka transportu towarów przyczynia się do poprawy konkurencyjności polskich portów, które dzięki nowym możliwościom transportowym mogą przyciągać większą ilość ładunków, zarówno z Polski, jak i z państw ościennych. Oznacza to nowe możliwości rozwoju gospodarczego, nie tylko dla samego Pomorza, ale także dla całego kraju.




Realizacja projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” była możliwa dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF). Prawie 43% z 1,9 miliarda złotych netto, które zostały zainwestowane w modernizację, pochodziło z funduszy unijnych. Środki te mają na celu rozwój kluczowej infrastruktury transportowej, która łączy Polskę z resztą Europy, zwiększając jej znaczenie jako kluczowego węzła w europejskiej sieci transportowej.
Nowe lokomotywy dla PKP Intercity! Osiągają zawrotne prędkości!