Tylko 3 proc. Polaków nie ma ulubionej metody płatności w internecie. BLIK, karty płatnicze i przelewy online to po raz kolejny najpopularniejsze metody płatności w sieci.
Polacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują online 2024/2025”, 84 proc. z nich kupuje online raz w miesiącu lub częściej! Jednocześnie uważnie dokonują wyboru sklepu, kierując się przede wszystkim korzystną ceną i kosztami dostawy (odpowiednio 55 proc. i 44 proc. badanych).
Finalizacja transakcji i płatność to najważniejszy element całego procesu, a Tpay po raz czwarty zbadał preferencje polskich e-konsumentów w tym zakresie. Tylko 3 proc. badanych wskazało, iż nie ma ulubionej metody płatności online i jest im obojętne, w jaki sposób płacą za zakupy. Pozostali mają jasno sprecyzowane preferencje, co stanowi klarowne wyzwanie dla właścicieli e-sklepów.
Podium ulubionych e-płatności bez zmian
Analiza ulubionych metod płatności e-konsumentów po raz kolejny pokazała, iż skład podium, w porównaniu do poprzednich lat, jest niezmienny. BLIK, karty płatnicze i przelewy online to liderzy cieszący się największym zaufaniem konsumentów. W dwóch ostatnich edycjach badania na drugie miejsce wysunęły się płatności kartą płatniczą, a BLIK stale zajmuje pierwszą lokatę.
Popularność płatności 6-cyfrowym kodem jest ogromna; jak ulubioną metodę wskazuje ją 58 proc. respondentów, podczas gdy karty płatnicze i przelewy online (Pay-By-Link) – po 11 proc.. To także rozpoznawalna marka: 98 proc. e-konsumentów zna ją choćby ze słyszenia. Czy BLIK zdominował rynek e-płatności?
– Konsumenci cenią BLIKA przede wszystkim za szybkość, wygodę i powszechność. Jednak
płatności kartowe oraz przelewy online utrzymują się w ścisłej czołówce. To sygnał, iż konsumenci coraz chętniej korzystają z innych form płatności. Wśród nich są także płatności odroczone i ratalne, które odpowiadają na ich potrzeby finansowe i zapewniają większą elastyczność w zarządzaniu budżetem – mówi Karolina Laudy, Lead Product Manager w Tpay.
Każdy znajdzie płatności dla siebie
Choć BLIK jest niekwestionowanym liderem, to warto zauważyć, iż jego popularność różni się w zależności od grupy wiekowej. Wśród najmłodszych konsumentów (18-24 lata) BLIK jest wybierany przez aż 75 proc. badanych. Jednak wraz z wiekiem jego popularność maleje. W grupie 55+ BLIK jest wybierany już tylko przez 40 proc. respondentów. To pokazuje, iż młodsze osoby są bardziej otwarte na nowoczesne metody płatności, podczas gdy starsi konsumenci częściej sięgają po tradycyjne rozwiązania. Wpływ na preferencje metod płatności ma też częstotliwość zakupów w sieci. W przypadku osób kupujących codziennie lub prawie codziennie, BLIK jest wybierany przez 67 proc. respondentów, a kupujący raz do roku lub rzadziej, najchętniej sięgają po przelew online lub BLIKA ( po 30 proc.).
Również płeć może mieć znaczenie przy preferencjach płatniczych: kobiety nieco chętniej płacą BLIKIEM i za pośrednictwem przelewów online, zaś mężczyźni częściej wybiorą płatność kartą płatniczą. Co ciekawe, brak ulubionej metody płatności deklaruje 4 proc. mężczyzn: dwukrotnie więcej, niż kobiet.
Chętniej kupujemy na raty i odraczamy płatność
Dane Tpay wskazują również na rosnące znaczenie płatności ratalnych i odroczonych. W porównaniu z 2023 rokiem, odsetek konsumentów korzystających z tych metod płatności wzrósł. Udział płatności odroczonych zwiększył się z 16 proc. do 25 proc., a ratalnych z 17 proc. do 22 proc..
– Dynamiczny wzrost płatności odroczonych oraz ofert ratalnych 0 proc. wskazuje, iż klienci poszukują elastycznych sposobów finansowania swoich zakupów. Wysokie stopy procentowe sprawiają, iż nie zawsze chcą angażować własne środki, szczególnie przy większych wydatkach. To zjawisko będzie się nasilać, a fintechy i banki będą przez cały czas upraszczać procesy wnioskowania, aby zapewnić maksymalną wygodę zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców – wyjaśnia Karolina Laudy.
Współcześni e-konsumenci chcą kupować i płacić tak, jak lubią. Mają swoje jasno sprecyzowane sympatie i przyzwyczajenia. Dlatego tak ważne jest, aby e-sklepy oferowały szeroki wybór metod płatności i dostosowywały się do zmieniających się trendów rynkowych.
***
Raport “Jak Polacy lubię płacić online. Bezpieczne e-zakupy” powstał na bazie badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez Instytut Badań Pollster w 2024 roku. Partnerami są Bank Pekao S.A. oraz Izba Gospodarki Elektronicznej.