Konsorcjum z Korei Południowej podpisało porozumienie z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) sprawie stworzenia planów dla odcinka Kolei Dużych Prędkości, który będzie się rozciągał od Katowic do granicy polsko-czeskiej. Ten odcinek, mający długość 70 kilometrów, stanowi część większej trasy kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą. w tej chwili trwa proces projektowania ponad 400 kilometrów kolejowych linii w ramach budowy CPK.
Kolej Dużych Prędkości z Katowic do Czech
Opisywany fragment trasy ma znaczenie strategiczne jako część unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), która łączy Katowice, Warszawę i Kraków z miastami takimi jak Brno, Praga, Bratysława, Wiedeń i Budapeszt. W przetargu na zaprojektowanie tego odcinka zwyciężyło konsorcjum dwóch firm z Korei Południowej. Pierwszą z tych firm jest Korea National Railway (KNR), która jest państwową spółką zajmującą się budową kolei, świadczeniem usług doradztwa technicznego oraz opracowywaniem studiów wykonalności, w tym także w dziedzinie Kolei Dużych Prędkości.
Drugim podmiotem w konsorcjum, które zaprojektuje Kolej Dużych Prędkości z Katowic, jest Dohwa Engineering, firma inżynieryjno-budowlana, która posiada na swoim koncie ponad 7 tysięcy projektów zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Wartość podpisanego kontraktu wynosi 134 miliony złotych. Dzięki wprowadzeniu nowej linii kolejowej, która stanowi część infrastruktury kolejowej Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk nabędzie znaczenia jako istotny węzeł transportowy w obszarze Trójmorza. CPK, odpowiedzialne za realizację polskiego odcinka, planuje, iż pociągi będą poruszać się na nim z prędkością do 250 km/h.
Rozwój kolei w ramach CPK
Spółka CPK przekonuje, iż projekt umożliwi integrację miasta Jastrzębie-Zdrój z siecią kolejową oraz zapewni nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne między Rybnikiem, Żorami i Wodzisławiem Śląskim a Katowicami. Poprzez rozbudowę sieci kolejowej, aż 3,6 miliona mieszkańców tego regionu Polski uzyska dostęp do szybszego transportu kolejowego. W ramach inwestycji CPK planuje się wybudowanie około 2 000 kilometrów nowych linii kolejowych, w tym również Kolei Dużych Prędkości. Spółka już wybrała pięć wariantów inwestycyjnych, obejmujących trasy Warszawa-Łódź, Łódź-Wrocław, Łętownia-Rzeszów oraz Sieradz-Poznań, obok już wspomnianego odcinka Katowice-Ostrawa.
Obecnie realizowane są prace nad projektowaniem 140-kilometrowego odcinka Warszawa-Łódź oraz 200-kilometrowego odcinka między Łodzią a Wrocławiem. Biuro Projektów „Metroprojekt” zajmuje się opracowywaniem pierwszego z nich, począwszy od Warszawy i kończąc na obszarze za planowanym węzłem CPK, natomiast dalszy fragment linii aż do Łodzi jest projektowany przez konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Firma Egis zajmuje się też projektowaniem trasy Łódź-Sieradz, natomiast odcinek Sieradz-Kępno projektowany jest przez konsorcjum BBF i IDOM. Z kolei konsorcjum MGGP i Voessing Polska jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej, zaś za odcinek Czernica Wrocławska-Wrocław odpowiada firma Systra.
Spółka CPK prezentuje wariant inwestorski linii Katowice-Ostrawa