Korytarz Środkowy z gigantycznym finansowaniem! Tak się omija Rosję!

2 miesięcy temu

Korytarz Środkowy, znany również jako Transkaspijska Międzynarodowa Trasa Transportowa (TITR), ma stać się kluczową trasą dla przewozu towarów między Azją a Europą. Ta multimodalna sieć transportowa obejmuje wiele państw i różne systemy kolejowe, łącząc Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję z Europą.

Korytarz Środkowy łączy Azję i Europę

Rosnące zainteresowanie Korytarzem Środkowym znajduje odzwierciedlenie w ogromnych środkach finansowych przeznaczanych na projekty infrastrukturalne wzdłuż jego trasy. Na zachodnim krańcu korytarza, znaczną ekspansję planuje rumuński port w Konstancy. Według Franka Busse, wiceprezesa HPC Hamburg Port Consulting, miasto zobowiązało się do inwestycji o wartości 1,1 miliarda euro w rozwój nabrzeży III-IVS w południowej części portu.

Dodatkowo, planowane są projekty o wartości 122,6 miliona euro na modernizację infrastruktury drogowej oraz 162 miliony euro na budowę nowych nabrzeży, co ma zwiększyć przepustowość i efektywność portu, przez który przebiega Korytarz Środkowy.

Gruzja również intensywnie inwestuje w infrastrukturę portową. W Anaklii planowana jest budowa nowoczesnego portu, nad którym pieczę ma sprawować chińskie konsorcjum. Niedaleko stamtąd, w Poti, zaplanowano rozbudowę istniejącego portu za kwotę 200 milionów dolarów. Te projekty mają na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych i wzmocnienie pozycji Gruzji jako kluczowego gracza w transporcie międzykontynentalnym.

The southern route of the #MiddleCorridor—connecting Kyrgyzstan, Tajikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbaijan, Georgia & Türkiye—is set to establish a unified association in Baku this month #NewForce #StrengthInUnity #AllForOne pic.twitter.com/4s119N1Etp

— Aybaniz Ismayilova (@AybanizIsm) September 3, 2024

Rozwój infrastruktury wzdłuż Morza Kaspijskiego

Azerbejdżan i Kazachstan nie pozostają w tyle, przeznaczając łącznie około 300 milionów dolarów na modernizację swoich portów nad Morzem Kaspijskim, przez które przebiega Korytarz Środkowy. Dodatkowo, Azerbejdżańska Kaspijska Kompania Żeglugowa inwestuje 60 milionów dolarów w rozbudowę floty, co ma zapewnić sprawną obsługę rosnącego ruchu towarowego.

Kazachstańskie porty Aktau i Kurik planują inwestycje o wartości 600 milionów dolarów, mające na celu poprawę infrastruktury i zwiększenie konkurencyjności na rynku transportowym. Turkmenistan również dołącza do grona inwestorów, przeznaczając aż 1,5 miliarda dolarów na rozwój portu Turkmenbaszy, co podkreśla strategiczne znaczenie regionu w globalnym łańcuchu dostaw.

Unia Europejska wspiera Korytarz Środkowy

Unia Europejska deklaruje silne wsparcie dla rozwoju infrastruktury transportowej w regionie, ogłaszając plan inwestycyjny o wartości 10 miliardów euro na rzecz zrównoważonej mobilności w Azji Środkowej. W ramach tego programu przewidziane są inicjatywy takie jak doradztwo techniczne, monitoring postępów oraz promowanie praktycznych rozwiązań dla transkaspijskich sieci transportowych.

Od bieżącego roku w ministerstwach transportu pięciu państw Azji Środkowej pracują doradcy rezydenci, a w najbliższych miesiącach planowane są spotkania skupiające się na usprawnieniu „miękkich” aspektów łączności, takich jak procedury celne i standardy operacyjne.

Korytarz Środkowy przyciąga uwagę nie tylko rządów, ale także sektora prywatnego i firm konsultingowych. HPC Hamburg Port Consulting jest zaangażowane w szereg projektów w regionie, w tym w studia wykonalności systemów portowych w Rumunii oraz różnorodne inicjatywy logistyczne w Gruzji i Kazachstanie. Węgry, jako kraj docelowy korytarza, również pracują nad optymalizacją swoich terminali intermodalnych, przygotowując się na zwiększony ruch towarowy.

Potencjał Korytarza

W 2022 roku Korytarz Środkowy obsłużył 2,75 miliona ton ładunków, co stanowi wzrost o 86% w porównaniu z poprzednim rokiem. Eksperci szacują, iż potencjał tej trasy jest znacznie większy, z możliwością przewozu choćby 500 000 TEU w ramach handlu między krajami regionu.

Ogromne inwestycje w infrastrukturę transportową wzdłuż Środkowego Korytarza wskazują na strategiczne znaczenie tej trasy w globalnym handlu. kooperacja między krajami, wsparcie Unii Europejskiej oraz zaangażowanie sektora prywatnego tworzą solidne podstawy dla przyszłego sukcesu tego przedsięwzięcia, które ma potencjał stać się kluczowym szlakiem łączącym Wschód z Zachodem.

UE zatwierdza ogromne dotacje na kolej! Polska wśród beneficjentów

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału