Kraków otrzyma dodatkowe 223 mln zł z KPO na inwestycje taborowe

6 godzin temu

Krakowskie MPK otrzyma dodatkowe środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączna wartość dofinansowania dla spółki wzrośnie do ponad 351 mln zł, obejmując w sumie zakup 50. pojazdów typu Lajkonik dla stolicy Małopolski. To największe wsparcie z KPO przyznane na tabor tramwajowy spośród wszystkich czterech wnioskujących miast w Polsce.

Zwiększenie puli środków na tabor niskopodłogowy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o rozszerzeniu wsparcia dla realizowanego przez MPK w Krakowie przedsięwzięcia „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu ulepszenia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część IV i V”. Projekt ten wpisuje się w komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” oraz inwestycję E1.2.1 „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach” z KPO. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na refinansowanie zakupu 32. tramwajów Lajkonik, które zostały dostarczone do Krakowa w 2023 r.

Wcześniejsze umowy i nowe możliwości

Pod koniec marca krakowski przewoźnik zawarł umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), gwarantującą blisko 128 mln zł umożliwiającą refinansowanie zakupu 18. tramwajów Lajkonik II dostarczonych w 2023 r. Obecne zwiększenie kwoty o dodatkowe 223 mln zł oznacza, iż MPK uzyska pełną wnioskowaną sumę wsparcia w wysokości ponad 351 mln zł.

Dodatkowe środki znacząco zwiększą możliwości finansowe krakowskiego przewoźnika w zakresie realizacji zamówienia na 90 nowych tramwajów.

Modernizacja taboru jednym z priorytetów władz Krakowa

Dofinansowanie z KPO wspiera proces odnowy taboru tramwajowego w Krakowie. Tamtejsze MPK podpisało już umowy ramowe z firmą PESA Bydgoszcz SA na dostawy nowych pojazdów. Stanowi to istotny krok w realizacji obietnicy złożonej przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego dotyczącej całkowitego wycofania z eksploatacji tramwajów bez niskiej podłogi i klimatyzacji.

Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje są fundamentem dostępnej, funkcjonalnej i pozbawionej barier komunikacji miejskiej. Ma to szczególne znaczenie dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z małymi dziećmi. Klimatyzowane wnętrza zwiększają komfort podróżowania, zwłaszcza podczas upalnych letnich miesięcy.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Kraków

Sprawdź również:

Kraków podpisał umowy ramowe na dostawę 90 nowoczesnych tramwajów PESA TWIST 3.0
Czterech beneficjentów otrzyma ponad 590 mln zł na zakup tramwajów z KPO
Idź do oryginalnego materiału