Konsorcjum firm ZUE oraz Intop Tarnobrzeg zwyciężyło w postępowaniu przetargowym ZDMK na kompleksowy remont Mostu Grunwaldzkiego w Krakowie z ofertą wartą 15,47 mln zł brutto. Inwestycja obejmie gruntowną modernizację przeprawy wraz z całkowitą odnową torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej. Wykonawca zobowiązał się do przywrócenia ruchu tramwajowego o 2 tygodnie wcześniej, niż pierwotnie zakładano, a ruchu kołowego aż o 4 tygodnie przed terminem. Rozpoczęcie prac zaplanowano na 10 maja 2025 r.
Oddany do użytku w 1972 r. Most Grunwaldzki łączy krakowskie Stare Miasto z dzielnicą Dębniki. Obiekt zaprojektowano z myślą o harmonijnym wkomponowaniu go w otoczenie Wzgórza Wawelskiego. Przeprawa w ciągu ul. Dietla integruje ruch tramwajowy, samochodowy, rowerowy oraz pieszy, stanowiąc najważniejszy ciąg komunikacyjny integrujący różne środki transportu, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury tramwajowej.
Krakowski Most Grunwaldzki – zakres prac modernizacyjnych
Inwestycja obejmie zarówno elementy konstrukcyjne mostu, jak i całą infrastrukturę szynową. Wykonawca przeprowadzi remont betonowej konstrukcji nośnej, modernizację podpór i łożysk oraz odtworzy konstrukcje balustrad. Wymienione zostaną maszty oświetleniowe, bariery energochłonne, krawężniki i nawierzchnia. Kluczowym elementem będzie kompletna odnowa torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej. Dodatkowo zmodernizowane zostaną dylatacje, wzmocnione stożki przyczółków oraz wyremontowane schody, ściany oporowe i system odwodnienia.
Przyspieszony harmonogram realizacji inwestycji
Przyspieszony harmonogram realizacji, stanowiący 40% punktacji w ocenie ofert, pozwoli na szybsze przywrócenie ruchu tramwajowego (po 24 tygodniach) oraz kołowego (po 31 tygodniach). Pierwotnie określone ramy czasowe kształtowały się następująco:
- przywrócenie ruchu tramwajowego: do 26 tygodni (od momentu rozpoczęcia robót)
- przywrócenie ruchu drogowego: do 35 tygodni (od momentu rozpoczęcia robót)
- całkowite zakończenie robót budowlanych: do 43 tygodni (od dnia zawarcia umowy)
Autor: Damian Malesza
Sprawdź również: