Polskie Linie Kolejowe uruchomiły w październiku nową jednostkę badawczą przy ul. Morawiańskiego w Krakowie. 20 wyspecjalizowanych stanowisk z zaawansowaną aparaturą pomiarową monitoruje teraz jakość materiałów używanych do realizacji kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych na południu Polski, w tym projektu Podłęże-Piekiełko oraz modernizacji linii kolejowych nr 8 (Kozłów – Sędziszów) i 97 (Sucha Beskidzka – Żywiec).
Krakowska placówka dysponuje aparaturą umożliwiającą precyzyjne pomiary parametrów technicznych i wytrzymałościowych betonu oraz kruszywa. Sondy i georadary pozwalają sprawdzać jakość robót bezpośrednio na placu budowy. Specjaliści badają nawierzchnię kolejową, podtorze i grunt, a także pobierają próbki w krytycznych fazach inwestycji – podczas betonowania mostów i wiaduktów. Ta bieżąca weryfikacja umożliwia natychmiastową reakcję na odstępstwa od norm.
Stawiamy na rozwój własnego zaplecza badawczego i systemu nadzoru nad realizowanymi inwestycjami. Takie podejście da wymierne efekty zarówno przy przygotowaniu nowych zadań, jak i bieżącej kontroli wielomiliardowych projektów, które w tej chwili prowadzimy – powiedział Piotr Majerczak, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PLK SA.
Badania również na etapie projektowania
Laboratorium prowadzi analizy już w fazie planowania inwestycji, co pozwala identyfikować potencjalne problemy przed rozpoczęciem prac. Zespoły badawcze skracają czas podejmowania kluczowych decyzji, przyśpieszając realizację projektów na polskich torach.
Niezależna kontrola zwiększa bezpieczeństwo
Krakowska jednostka to kolejne tego typu laboratorium w strukturach PLK SA. Rozwój własnych możliwości kontrolnych zmniejsza ryzyko błędnych decyzji i zapewnia niezależną ocenę jakości prowadzonych inwestycji. Dokładniejsza weryfikacja materiałów przekłada się na większą trwałość modernizowanej infrastruktury i wydłużenie okresu jej eksploatacji, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo pasażerów.


Fot. PLK
Zobacz również: