Kupił Bizona za cenę złomu i dziś żniwuje. Cud techniki z Płocka ciągle żywy

3 godzin temu

– Kupiłem Bizona za cztery tysiące! – wykrzyczał mi w słuchawkę kolega rolnik. Aż przysiadłem z wrażenia. Cztery tysiące? Za cały kombajn?! Przecież dziś za tyle to się niekiedy same opony do przyczepy kupuje. Musiałem to sprawdzić osobiście. Bo jeżeli to prawda – to jest to cud gospodarczy na miarę wiejskiej Doliny Krzemowej!

Rolniczy złom czy skarb narodowy? Niektórzy patrzą na złomowiska jak na cmentarzysko starych maszyn. A tymczasem tam leży… majątek. Ile to jeszcze dobra rolniczego wala się po kątach, pod krzakami i w trawie po pas?

Stare pługi, sieczkarnie, a choćby Bizony – wszystko to czeka, aż ktoś da im drugie życie. I wiecie co? Czasem wystarczy odrobina zapału, szlifierka, wiadro farby i trochę wieczorów w stodole. No dobra, czasem całkiem sporo wieczorów i samozaparcia.

Ale przecież nie wszystko da się przeliczyć na złotówki. Taki remont Bizona to nie tylko oszczędność – to przygoda. To podróż w często nieznany dziś świat zamierzchłej techniki, dziwnych połączeń, tanich jak barszcz łożysk i płaskich wkrętów.

Nie jest źle. Klimatyzacja co prawda naturalna i fotel do wymiany, ale reszta jak z fabryki, fot. Adam Ładowski

Kto raz coś rolniczego odratował ze złomu, ten wie, ile satysfakcji daje pierwszy rozruch silnika i ten charakterystyczny pomruk: „burrrrum-burrum” – jakby sam Bizon dziękował, iż znów ma co robić.

Bizon na kilogramy?

Kolega pokazał mi swoją zdobycz: to Bizon Z056 z 1985 roku, wyprodukowany oczywiście w szacownej Płockiej Fabryce Maszyn Żniwnych. Oryginalne logo PFMŻ na masce, naklejki „jakość 1”, choćby oprzyrządowanie z epoki. Zmienił tylko fotel – bo poprzedni zgnił mimo troskliwego przykrycia plandeką.

Kupił go za cztery tysiące. Czyli – uwaga – 50 groszy za kilogram kombajnu! Taniej niż pasza dla świń. I choć wyglądał, jakby dopiero co wrócił z wojny z rdzą, to miał zdrowe serce – silnik po remoncie. Chłodnica, przekładnia i opony też wyglądały w porządku. Blachy? Nowe – leżą już przygotowane. choćby wszystkie paski już czekają.

Opony w dobrym stanie, blacha też… To jeszcze będzie żyć i pójdzie w pole, fot. Adam Ładowski

– Zamknę się w 10 tysiącach i w żniwa idzie w pole. Na moje 80 hektarów wystarczy. Sam go składam. Może jeszcze kabinę dorzucę – mówi z dumą. I wiecie co? Wierzę mu. Bo to nie pierwszy rolnik, który pokazał, iż więcej można zrobić rozumem i uporem niż kredytem.

Bizon – to nasze dobro narodowe

Dziś Bizon to nie tylko kombajn. To relikwia. Symbol. Kultowa maszyna, której pomnik należałoby postawić przy każdej gminnej drodze, a przynajmniej chronić go prawem jak bociany czy bartnictwo. Tyle iż zamiast siedzieć w muzeum – najlepiej, żeby jeszcze pracował.

Bo czy może być coś piękniejszego niż stary, czerwony Bizon wyłaniający się zza rzepaku, sapiący i kaszlący z wysiłku, ale koszący jak dawniej? To jakby czas się zatrzymał, a my znów młodzi – i to nie tylko my, ale cały rolniczy świat jakby piękniejszy.

Silnik pracuje normalnie. Wystarczy zmienić filtry i olej. Małe mycie tez nie zaszkodzi, fot. Adam Ładowski

Czy warto dziś kupić starego Bizona?

Jeśli masz trochę czasu, samozaparcia i nie boisz się smaru pod paznokciami – jak najbardziej! A jeżeli jeszcze potrafisz dostrzec piękno w zardzewiałych blachach i docenić technikę, która przez dekady żywiła naród – to Bizon będzie dla ciebie czymś więcej niż tylko maszyną.

Pamiętaj: żaden nowy cud-zachodni kombajn nie wzbudza tyle emocji, co stary dobry płocki byk (przepraszam – Bizon). A jeżeli jeszcze dasz mu nowe życie – to jesteś nie tylko rolnikiem, ale też patriotą techniki.

Bizon to więcej niż kombajn

Bo Bizon to nie tylko kawał żelaza. To maszyna, która ma duszę – choćby schowaną głęboko pod warstwą kurzu, rdzy i wspomnień. Dla wielu z nas to symbol dzieciństwa: dźwięk młocarni niosący się po polu, zapach rozgrzanego oleju i słomy. I ten dreszcz emocji, gdy ojciec lub wujek kręcił kierownicą w kabinie, a my staliśmy na błotniku, dumni jak generałowie. To był czas, gdy żniwa były wydarzeniem – nie tylko pracą.

Nawet hydraulika i sterowanie są w stanie dobrym. Opony nie wymagają zmiany, ale to jeszcze czas pokaże, fot. Adam Ładowski

Dziś takich maszyn już nie robią. I nie chodzi tylko o blachy czy silniki – chodzi o prostotę, dostępność, mechanikę, którą rozumiał każdy, kto miał choć trochę smykałki i zestaw kluczy płaskich. Bizon wybaczał błędy. Dał się naprawić młotkiem, drutem i pomysłem. Nie miał czujników, które się obrażają, ani elektroniki, która nie wie, co to kurz czy brud.

Bizon to maszyna dla pasjonatów i artystów

Ale nie ma co się oszukiwać – dziś Bizon to maszyna dla pasjonatów. Dla tych, którzy mają nie tylko pole do skoszenia, ale też czas, wiedzę i serce do tego, by przywrócić do życia kawałek polskiej inżynierii. Bo Bizon, choć dzielny, wymaga opieki. Trzeba go rozumieć. Trzeba go czuć. Trzeba mieć w sobie coś z mechanika i coś z artysty.

Skrzynia okazała się w dobrym stanie, ale hamulce i tak do wymiany, fot. Adam Ładowski

Więc jeżeli masz w sobie tę iskierkę i słyszysz, jak gdzieś w szopie cicho rdzewieje stary kombajn – nie czekaj. Otwórz drzwi, podejdź, zapukaj kluczem w bak. Może jeszcze się odezwie. Może jeszcze raz pojedzie w pole. I może znów – jak za dawnych lat – zapadnie wieczór, a na horyzoncie wśród kurzu i pszenicy pojawi się on. Bizon. Twój Bizon.

Więc jeżeli gdzieś w kącie gospodarstwa stoi zapomniany Bizon – nie oddawaj go na złom. Ocal go. Zrób to dla siebie. Dla historii. I dla żniw.

Idź do oryginalnego materiału