Lepszy dostęp do kolei w województwie pomorskim

1 rok temu

Na trasie z Chojnic do Kościerzyny spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowała 9 przystanków i stacji kolejowych. Było to możliwe dzięki środkom z Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Łączny koszt prac wyniósł 25 mln zł.

— Polski rząd skutecznie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zmienia się na lepsze nie tylko w dużych aglomeracjach, ale także w mniejszych miejscowościach, co zachęca do korzystania z tego środka transportu: bezpiecznego, przewidywalnego i najbardziej ekologicznego — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Przebudowane perony na stacjach i przystankach na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna zachęcają do podróży koleją. Podróżni korzystają już z nowych peronów w Powałkach, Raduniu i Lipuskiej Hucie. Od czerwca br. łatwiej wsiadają do pociągów na zmodernizowanych przystankach i stacjach Męcikał, Żabno koło Chojnic, Lubnia, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Brusy.

Do nowych peronów prowadząc wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przygotowano ścieżki naprowadzające w nawierzchniach peronów dla osób niewidomych i niedowidzących. Perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zamontowano wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku oraz czytelne oznakowanie z gablotami na rozkłady jazdy pociągów i informacje dla pasażerów. Jest energooszczędne oświetlenie oraz stojaki dla osób dojeżdżających rowerami. Na stacji Brusy zabudowano nowy układ torowy z 3 rozjazdami, które umożliwiają pociągom sprawną zmianę toru.

— Dzięki środkom z Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 kolej staje się bliższa podróżnym także w woj. pomorskim. Przebudowane perony na trasie z Chojnic do Kościerzyny zyskały oczekiwany komfort obsługi, stając się bardziej dostępne także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się — stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Program przystankowy na Pomorzu

W województwie pomorskim na liście podstawowej Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 jest 10 lokalizacji. Zakończyły się prace przy budowie nowego przystanku Otomino (linia nr 229, tzw. bajpas kartuski). Koszt robót wyniósł 1,2 mln zł. Przystanek zostanie udostępniony podróżnym pod koniec 2023 r., po zakończeniu budowy „bajpasu kartuskiego”.

Celem Programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. W Rządowym Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, a na liście rezerwowej 107.

Trasa Chojnice-Kościerzyna zmieniła się dla podróżnych

W latach 2015-2021, za około 87 mln zł ze środków budżetowych, PLK SA wymieniły szyny i podkłady na 50-kilometrowym odcinku linii nr 211 między Chojnicami a Lipuszem. Wymieniono nawierzchnię na 60 przejazdach kolejowo-drogowych, a na 18 przejazdach zabudowano sygnalizację świetlną, co podniosło poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami. Pociągi pasażerskie mogą jeździć z maksymalną prędkością do 120 km/h, co pozwoliło skrócić czas podróży koleją z Chojnic do Kościerzyny o około 20 minut.

Źródło: gov.pl

Idź do oryginalnego materiału