Lidl kontra marnowanie żywności. Innowacje i edukacja w walce o lepsze jutro

7 godzin temu

Każdego roku 16 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Żywności, mający na celu podnoszenie świadomości o globalnych problemach głodu i bezpieczeństwa żywnościowego. W Polsce, mimo rosnącej świadomości, problem marnowania żywności przez cały czas pozostaje palący.

Raport Federacji Polskich Banków Żywności „Nie Marnuj Jedzenia 2025”, którego partnerem jest Lidl Polska, alarmuje, iż aż 63 proc. respondentów przyznaje się do wyrzucania jedzenia, co stanowi wzrost o 18 punktów procentowych w stosunku do roku 2024. Najczęściej do kosza trafiają pieczywo (55 proc.), owoce (46 proc.) i warzywa (44 proc.), głównie z powodu przekroczenia terminu przydatności do spożycia (57 proc. badanych).

Mimo tych niepokojących danych, pojawiają się pozytywne sygnały. W 2025 roku 34 proc. badanych deklaruje, iż wcale nie marnuje jedzenia, a dwóch na trzech respondentów zauważa spadek ilości wyrzucanego jedzenia w swoich domach w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Polacy coraz częściej sprawdzają daty ważności produktów przed zakupem.

– Każdy bochenek chleba czy kilogram owoców, które trafiają do kosza, to zmarnowana praca rolnika, energia, woda i transport. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wspólnie – konsumenci, handel i instytucje – szukali rozwiązań, które realnie zatrzymają marnowanie żywności – podkreśla Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Lidl przeciw marnowaniu żywności

Niemarnowanie żywności jest integralną częścią codziennej działalności Lidl Polska i jednym z kluczowych celów strategii CSR firmy. Sieć angażuje się w szereg inicjatyw, w tym zbiórki żywności i systematyczne przekazywanie artykułów potrzebującym. Aktywnie uczestniczy w programie „Spiżarnia Caritas”, a od 2018 roku wspiera modernizację i doposażenie jadłodajni Caritas w całej Polsce, przeznaczając na ten cel ponad 2 mln zł. Ks. Janusz Majda, dyrektor Caritas Polska, podkreśla, iż „Wspólnie ratujemy żywność przed zmarnowaniem, by mogła stać się posiłkiem dla potrzebujących”.

Na poziomie sklepów, Lidl Polska optymalizuje wielkość zamówień dzięki systemowi AutoDispo, który analizuje bieżący stan, odsprzedaż i prognozy sprzedaży każdego artykułu. Wdrożono również zasady wykładania towaru i systemową kontrolę dat przydatności do spożycia, co umożliwia akcje przecen przed upływem terminu ważności. Akcja „Kupuję, nie marnuję” oferuje klientom produkty z krótkim terminem przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość w niższych cenach (33 proc. i 50 proc. rabatu), ratując w ten sposób tony jedzenia. W 2024 roku uratowano 1200 tirów żywności.

Edukacja i promocja zdrowych nawyków żywieniowych

Lidl Polska prowadzi również intensywne działania edukacyjne. Coroczna kampania „Sztuka niemarnowania” dostarcza konsumentom praktycznych porad i przepisów kulinarnych, promując racjonalne gospodarowanie jedzeniem. W ramach programu „EkoMisja w podstawówce”, we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności, Lidl Polska prowadzi zajęcia w szkołach na temat niemarnowania zasobów, angażując ponad 210 tys. uczniów z 2600 szkół podstawowych.

Firma promuje również zdrowe i odpowiedzialne nawyki żywieniowe, rozwijając ofertę produktów roślinnych i pełnoziarnistych zgodnie z założeniami diety planetarnej. Do 2030 roku Lidl Polska zamierza zwiększyć udział sprzedawanej żywności pochodzenia roślinnego o 20 proc. oraz zwiększyć udział źródeł białka roślinnego i pełnych ziaren w swoim asortymencie do 15 proc.. Firma dba o obniżenie śladu środowiskowego produktów, stawiając na sezonowe i regionalne warzywa i owoce, a także ulepsza skład artykułów marek własnych, redukując zawartość cukru i soli.

– Jako Lidl Polska jesteśmy świadomi, iż przedsiębiorstwa mają szczególny obowiązek, aby walczyć z marnowaniem żywności. Problem ten traktujemy priorytetowo, dlatego wdrażamy odpowiedzialne rozwiązania na każdym etapie naszej pracy. Staranność zaczyna się u źródła – optymalizujemy zamówienia, przeceniamy produkty z krótkim terminem ważności i prowadzimy intensywne działania edukacyjne dla klientów. Wierzymy, iż wspólne działanie konsumentów i firm to klucz do osiągnięcia trwałej zmiany – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

Zasada 4 P

Lidl Polska promuje zasadę 4 P – Planuj, Przetwarzaj, Przechowuj, Podziel się – jako klucz do niemarnowania jedzenia:

  1. Planuj: Przed zakupami warto sprawdzić zawartość lodówki i sporządzić listę zakupów, korzystając z gazetek online.
  2. Przetwarzaj: Z resztek produktów można tworzyć dania zero waste lub mrozić produkty do późniejszego wykorzystania.
  3. Przechowuj: Należy zapoznać się ze specyfikacją lodówki, aby przechowywać produkty w odpowiednich temperaturach.
  4. Podziel się: Nadmiar jedzenia można zabrać do pracy/szkoły, poczęstować znajomych lub skorzystać z jadłodzielni.

Działania Lidl Polska, w połączeniu z rosnącą świadomością konsumentów, stanowią istotny krok w kierunku ograniczenia marnowania żywności i budowania bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału