Shoper przeanalizował wakacyjne koszyki zakupowe Polaków w sklepach internetowych. Tego lata najchętniej sięgamy po suplementy diety, folie przyciemniające szyby i materiały budowlane.
Lato to okres, kiedy tempo w polskim e-commerce nieco zwalnia. Mimo to, popyt na niektóre produkty sezonowe rośnie z roku na rok. Według danych z Shoper Płatności (czyli dedykowanego systemu płatności dla sklepów internetowych Shoper), aż o 129 proc. (w porównaniu do wyników sprzed roku) wzrosła lipcowa sprzedaż sklepów oferujących suplementy diety i produkty apteczne. Latem stawiamy na poprawę kondycji, zdrowia i urody, dlatego preparaty wzmacniające organizm tak skutecznie wpisują się w letnie trendy zakupowe.
Wakacje pod znakiem ochrony przed słońcem i… remontu?
Dla Polaków coraz ważniejsza staje się także ochrona przeciwsłoneczna. W lipcu, wg danych z Shoper Płatności, wybrane sklepy internetowe oferujące folie przeciwsłoneczne odnotowały aż 40 proc. wzrostu sprzedaży. Jest to przede wszystkim związane z potrzebą zapewnienia sobie większej wygody w czasie długich, słonecznych dni. Wakacyjna aura najwidoczniej sprzyja także remontom, ponieważ niektóre ze sklepów internetowych, oferujących artykuły budowlane odnotowały aż 3-krotny wzrost sprzedaży, w porównaniu do zeszłego roku.
Czego oczekują klienci?
Według ekspertów z Shoper, klienci w e-commerce przede wszystkim zwracają uwagę na wartość, jaką daje im konkretny produkt, na ile spełnia ich oczekiwania, rozwiązuje problemy lub zaspokaja konkretne potrzeby.
– Konsumenci nie skupiają się wyłącznie na cenie, ale również na tym, jakie będą mieli korzyści z zakupu. Mogą to być benefity materialne, takie jak trwałość czy funkcjonalność, ale także niematerialne, jak większe zadowolenie czy wygoda.– mówi Artur Halik, Head of Sales w Shoper – Im większą wartość klient dostrzega w produkcie, tym bardziej jest skłonny do jego zakupu, choćby jeżeli cena jest wysoka – dodaje.
Co powinni oferować sprzedawcy?
W konsekwencji, właściciele sklepów internetowych powinni skupić się na podkreślaniu nie tylko cech produktu, ale przede wszystkim korzyści, jakie płyną z jego zakupu. Aby skutecznie przyciągnąć i utrzymać klientów, sprzedawcy powinni również gwałtownie dostosowywać swoją ofertę do aktualnych trendów, wprowadzając nowe produkty lub aktualizując dostępne pozycje, w zależności od bieżących hitów sprzedażowych.
Co jeszcze mogą zrobić sprzedawcy, by latem sprzedawać skuteczniej?
– Dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży latem jest łączenie ofert, czyli tworzenie zestawów produktów o podobnej tematyce. Oprócz tego warto położyć nacisk na sezonowe kampanie, które będą promować letnie gadżety i akcesoria. Tu warto podkreślić sposób użycia produktów i efekty, jakie można uzyskać przy ich pomocy. Dobrym pomysłem będzie również wprowadzenie obniżki cen na wybrane grupy produktów pod koniec lata. Na te promocje klienci czekają czasem całe wakacje – zauważa Halik.
Kluczowa jest również personalizacja ofert. Uwagę klientów zwracają zwłaszcza te produkty, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Warto w tym celu wykorzystać narzędzia bazujące na AI (sztucznej inteligencji), które mogą skutecznie pomóc w zwiększeniu skuteczności sprzedaży i tym samym zachęcić klientów do zakupów.
– Właściciele sklepów internetowych, którzy korzystają z naszej platformy, szczególnie cenią sobie możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert przy pomocy usługi Shoper Rekomendacje. Dzięki takim rozwiązaniom sprzedawcy mogą gwałtownie i efektywnie proponować produkty kontekstowo dopasowane do potrzeb i indywidualnych preferencji swoich klientów – podkreśla Halik.