PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) otworzyły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 8 pomiędzy Tunelem a Krakowem (opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych). Najkorzystniejszą cenowo propozycję (129,3 mln zł brutto) złożyło konsorcjum firm PORR i Trakcja System. Inwestycja ma zostać zrealizowana z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zakres przedsięwzięcia obejmie szereg prac modernizacyjnych na ponad 50-kilometrowym odcinku jednej z najważniejszych tras kolejowych w Polsce.
W postępowaniu przetargowym krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej wpłynęło 6 ofert.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa (PNUIK) | Całkowita wartość oferty: 181 312 565,58 – zakres podstawowy: 171 508 611,43 – zakres opcji: 9 803 954,15 |
2. | Konsorcjum firm: – Torkol (lider) – ART In Energy (partner) | Całkowita wartość oferty: 179 246 825,55 – zakres podstawowy: 174 374 911,28 – zakres opcji: 4 871 914,27 |
3. | Swietelsky Rail Polska | Całkowita wartość oferty: 142 307 889,17 – zakres podstawowy: 138 145 415,75 – zakres opcji: 4 162 473,42 |
4. | Konsorcjum firm: – Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM (lider) – SBM sp. z o.o., sp. k (partner) – SBM sp. z o.o. (partner) | Całkowita wartość oferty: 176 768 537,99 – zakres podstawowy: 171 445 314,09 – zakres opcji: 5 323 223,90 |
5. | Konsorcjum firm: – PORR (lider) – Trakcja System (partner) | Całkowita wartość oferty: 129 348 030,00 – zakres podstawowy: 125 872 050,00 – zakres opcji: 3 475 980,00 |
6. | Konsorcjum firm: – Colas Rail Polska (lider) – KUCA Serwis Kolejowy (partner) | Całkowita wartość oferty: 151 369 814,70 – zakres podstawowy: 146 787 978,60 – zakres opcji: 4 581 836,10 |
Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji 145,14 mln zł brutto, z czego 139,6 mln zł na zakres podstawowy i 5,53 mln zł na opcjonalną budowę przystanku osobowego w Zastowie. Tym samym w budżecie zmieściły się tylko dwie oferty – złożone przez konsorcjum firm PORR i Trakcja System (129,3 mln zł brutto) oraz spółkę Swietelsky Rail Polska (142,3 mln zł brutto).
W przetargu PKP PLK zastosowały jedno kryterium oceny ofert – całkowitą cenę brutto (100%). Wszystkie prace mają zostać wykonane w ciągu 15 miesięcy od momentu zawarcia umowy, jednak nie później niż do 30 września 2026 r.
Szczegółowy zakres modernizacji
Modernizacja obejmie m.in. odcinkowe mechaniczne podbicie torów z uzupełnieniem podsypki, wymianę szyn na wybranych odcinkach, wzmocnienie podtorza oraz przebudowę dwóch przejazdów kolejowych. Dodatkowo zaplanowano wymianę rozjazdów (Miechów, Słomniki i Zastów), a także przebudowę oświetlenia oraz sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji powstanie lub zostanie zmodernizowanych 5 peronów – na stacjach Miechów, Smroków, Kraków Batowice oraz 2 na stacji Kraków Główny.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź również: