Stadler zdobył zamówienie na nowoczesne lokomotywy dla alpejskich kolei wąskotorowych. Tym razem producent dostarczy sześć nowych lokomotyw dla firmy Montreux Oberland Bernois Railway Company (MOB). Nowe lokomotywy Stadler trafią na jedną z najbardziej malowniczych tras w Europie – linię Montreux – Zweisimmen.
Lokomotywy Stadler obsłużą malowniczą trasę w Alpach
Nowe lokomotywy Stadler zasilą flotę kolei wąskotorowej o metrowym rozstawie torów, co czyni je idealnymi do obsługi wymagających tras alpejskich. Zamówienie to jest częścią szerszej modernizacji kolei, mającej na celu podniesienie standardu usług pasażerskich i towarowych w regionie. Stadler nie po raz pierwszy współpracuje z MOB, a obecny kontrakt potwierdza udane partnerstwo, którego celem jest usprawnienie obsługi na jednym z najpiękniejszych odcinków kolejowych w Europie.
Lokomotywy Stadler, które trafią na trasę Montreux – Zweisimmen, charakteryzują się wyjątkowymi parametrami technicznymi. Wyposażone w cztery osie, są przeznaczone do obsługi zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Nowe pojazdy będą miały moc 3 MW oraz maksymalną prędkość operacyjną wynoszącą 100 km/h. Dzięki tym parametrom lokomotywy będą w stanie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na szybki i wydajny transport w regionie, jednocześnie zachowując doskonałe adekwatności trakcyjne na wymagających, górskich trasach.
Cztery z sześciu nowych lokomotyw Stadler będą obsługiwać pociągi pasażerskie, a dwie z nich zostaną przeznaczone do przewozu towarów. Ta inwestycja jest kluczowym elementem długoterminowej strategii rozwoju kolei w kantonach Berno i Vaud. W szczególności chodzi o wsparcie dla Goldenpass Express, luksusowego panoramicznego pociągu, który od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem turystów z całego świata. Wprowadzenie nowych lokomotyw ma na celu zwiększenie efektywności i jakości usług, co przyciągnie jeszcze większą liczbę pasażerów.
Choć głównym przeznaczeniem czterech z sześciu nowych lokomotyw będzie obsługa panoramicznych pociągów GoldenPass, pozostałe dwie jednostki zostaną wykorzystane do innych zadań. Lokomotywy te, podobnie jak ich odpowiedniki, będą wyposażone w zaawansowaną technologię, ale będą miały dodatkową funkcję – napęd hybrydowy. Dzięki temu będą mogły poruszać się także na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Stadler nieustannie się rozwija
Stadler od lat jest jednym z liderów w produkcji pojazdów szynowych na zamówienie, a jego lokomotywy wyróżniają się nie tylko nowoczesnym designem, ale również zaawansowaną technologią. Firma ma na swoim koncie liczne realizacje na całym świecie, od standardowych tras kolejowych po wymagające linie wąskotorowe, jak te w Alpach. Lokomotywy produkowane przez Stadler są dostosowywane do specyficznych wymagań operatorów, co sprawia, iż są one idealnym rozwiązaniem dla wszystkich rodzaju transportu szynowego – od miejskiego, po długodystansowy.
Lokomotywy, które trafią na trasę Montreux – Zweisimmen, zostały zamówione w ramach współpracy między MOB a Transports de la Région Morges-Bière-Cossonay (MBC), które również obsługuje koleje wąskotorowe na wybrzeżu Jeziora Genewskiego. Wspólny przetarg pokazuje, jak kluczową rolę odgrywa kooperacja w sektorze transportu kolejowego, szczególnie w regionach o dużym natężeniu ruchu turystycznego.
Trasa, na której będą operować nowe lokomotywy Stadlera, to linia o długości 75 kilometrów, łącząca Montreux w kantonie Vaud z Lenk w kantonie Berno. Jest to wąskotorowa linia o rozstawie 1000 mm, która jest elektryfikowana prądem stałym o napięciu 900 V. Pociągi muszą pokonywać strome wzniesienia, sięgające choćby 1275 metrów nad poziomem morza.
Dzięki zamówieniu sześciu nowych lokomotyw dla alpejskich kolei wąskotorowych, Stadler po raz kolejny udowadnia, iż jest jednym z liderów w produkcji pojazdów szynowych na zamówienie. Nowe lokomotywy nie tylko usprawnią transport na trasie Montreux – Zweisimmen, ale także przyczynią się do dalszego rozwoju Goldenpass Express, jednego z najbardziej prestiżowych pociągów turystycznych w Europie.
Stadler debiutuje w Bułgarii i od razu z kontraktem na elektryki z Polski