Łotwa przeznaczy w tym roku około 175 milionów euro na Rail Baltica. Większość tych środków, bo aż 115 milionów euro, została zabezpieczona dzięki finansowaniu UE.
Łotwa inwestuje miliony w Rail Baltica
Łotwa położy w tym roku główny nacisk na rozwijanie projektu Rail Baltica oraz kontynuowanie trwających prac budowlanych, w tym rozpoczęcie budowy głównej linii poza stolicą Łotwy, Rygą. Ogólnym celem projektu jest połączenie państw bałtyckich z Polską do 2030 roku w standardowym rozstawie europejskim.
Jak informuje portal RailFreight, przydzielone przez Łotwę fundusze pozwolą na rozpoczęcie prac budowlanych na pierwszej głównej linii w priorytetowym kierunku południowym. Jednocześnie skoncentrowano się na trwającym projektowaniu głównej linii, która jest istotnym warunkiem postępu prac budowlanych.
Dodatkowe środki na zakończenie prac projektowych są przewidziane na koniec następnego roku. Budżet Łotwy na rozwój transportu na nowy rok wynosi 788 milionów euro, co oznacza, iż około 22 procent budżetu transportowego kraju zostanie przeznaczone na.
As 2023 wraps up, we are 3⃣years into the #RailBaltica Riga Central Hub construction, covering about 2⃣km in Riga. Significant milestones have been achieved associated with railway transportation & building of #RailBaltica Riga Central Station.
More https://t.co/M2qsmZ28Mb pic.twitter.com/1JeMBSZOA9
— RailBalticaOfficial (@RailBaltica) December 6, 2023
Projekt połączy kraje bałtyckie
Łotewskie Ministerstwo Transportu ogłosiło, iż na trzeci etap prac budowlanych przeznaczono łączną kwotę 65 milionów euro. Wsparcie finansowe umożliwi kontynuację prac od południowej strony Ryskiego Centralnego Węzła i rozpoczęcie budowy systemu kolejowego, obejmującego tory, kable trakcyjne, sygnalizację kolejową i instalacje sieci inżynieryjnej.
Ponadto, w nowym roku będą trwały prace związane z budową stacji Rail Baltica i powiązanej infrastruktury na lotnisku w Rydze. Drugi etap budowy, z budżetem w wysokości 30,7 miliona euro, obejmie zakończenie budowy parkingu oraz kontynuację budowy najdłuższego w Łotwie wiaduktu kolejowego.
Jak informuje portal RailFreight, w kontekście budowy głównej linii, priorytetem jest kierunek południowy na Litwę, który jest „strategicznie istotny i technicznie zaawansowany”. W budżecie na nowy rok przewidziano kwotę 26 milionów euro na początkową budowę głównej linii o długości 13 kilometrów.
Dodatkowo, około 800 tysięcy euro zostało przydzielone w budżecie na budowę bazy logistycznej na terenie Punktu Utrzymania Infrastruktury w Iecavie i połączenie jej z istniejącą siecią kolejową w celu transportu sprzętu i materiałów. W planach jest także nowy most kolejowy na prawym brzegu rzeki Daugava.
Według wcześniejszych doniesień łotewskiego programu telewizyjnego De Facto, międzynarodowy projekt kolejowy Rail Baltica będzie kosztował znacznie więcej niż pierwotnie planowano i walczy z opóźnieniami na Łotwie.
Łotwa chce połączyć Rail Baltica z Azją Centralną dzięki TRACECA