Od 1 stycznia Lufthansa Cargo wprowadzi zmiany w naliczaniu dodatku do frachtu lotniczego (ASC), uwzględniając rosnące koszty związane z użyciem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Zmiany te są wynikiem nowych regulacji środowiskowych, które nakładają na linie lotnicze obowiązek stosowania większych ilości ekologicznego paliwa w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Lufthansa podnosi koszty frachtu lotniczego
Dodatek do frachtu lotniczego (ASC) jest opłatą, którą Lufthansa Cargo wprowadziła już w 2015 roku, aby pokrywać koszty, na które przewoźnik nie ma bezpośredniego wpływu, takie jak zmienne ceny paliwa, wahań kursów walut oraz koszty bezpieczeństwa. System ten działa w sposób dynamiczny i elastyczny – zmiany w kosztach są monitorowane poprzez specjalny indeks, który określa, czy należy podnieść lub obniżyć dodatek. Dodatek ten jest doliczany do ceny każdej przesyłki i jego wysokość może różnić się w zależności od kraju, w którym operacje są wykonywane, ze względu na lokalne przepisy.
Lufthansa Cargo podkreśla, iż zrównoważone paliwo lotnicze jest najważniejsze dla przyszłości lotnictwa i jego transformacji energetycznej. Niestety, rynek SAF nie jest na tyle rozwinięty, aby samodzielnie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne paliwa. Obecnie, SAF wyprodukowane z biogennych surowców jest od 3 do 5 razy droższe niż tradycyjne paliwo lotnicze. Dlatego, według przewoźnika, konieczne są skoordynowane działania polityczne, które pomogą zwiększyć podaż i obniżyć koszty SAF, co umożliwi spełnienie wymagań dotyczących udziału zrównoważonych paliw w operacjach lotniczych.
Wpływ SAF na przyszłość frachtu lotniczego
Zmiany wprowadzone przez Lufthansa Cargo w dodatku do frachtu lotniczego są odpowiedzią na rosnące koszty wynikające z regulacji dotyczących ochrony środowiska i stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego. W ramach unijnych regulacji, od 2025 roku wszystkie linie lotnicze startujące z państw Unii Europejskiej będą musiały wprowadzić minimalny udział SAF na poziomie 2% w swoich operacjach. Oczekuje się, iż udział ten będzie wzrastał, a do 2030 roku wzrośnie do 6%.
Podobne kroki podejmują także kraje spoza Unii Europejskiej. Na przykład Indie pracują nad wprowadzeniem kwoty obowiązkowego udziału SAF na poziomie od 1% do 5% od 2027 roku, a Singapur już zapowiedział, iż od 2026 roku wprowadzi wymóg 1% SAF dla wszystkich lotów z lotniska Changi, z planem zwiększenia tego udziału do 3-5% w roku 2030.
Dla przemysłu lotniczego, a zwłaszcza transportu towarowego, rozwój rynku zrównoważonych paliw lotniczych będzie miał najważniejsze znaczenie. W nadchodzących latach, dzięki nowym regulacjom i inwestycjom w technologie ekologiczne, linie lotnicze będą musiały coraz bardziej polegać na SAF, aby spełnić rosnące normy emisji CO2. Chociaż wiąże się to z wyższymi kosztami w krótkim terminie, rozwój rynku i wsparcie polityczne mogą z czasem zredukować te koszty i przyspieszyć globalną transformację sektora lotniczego.
Lufthansa Cargo jasno podkreśla, iż sukces tej transformacji będzie zależał od współpracy sektora prywatnego z rządami, które muszą wprowadzić odpowiednie strategie wspierające rozwój SAF i jego masową produkcję.
Lufthansa proponuje zaskakujący kompromis, aby przejąć ITA Airways